• szkolnasciaga.pl

Charakterystyka poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej

8 stycznia 2020 13:46






1.1 Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej Głównym powodem utworzenia pojęcia niepełnosprawności intelektualnej była chęć odejścia od terminów używanych dotychczas w diagnostyce psychiatrycznej, takich jak debilizm, imbecylizm czy idiotyzm, które uznane zostały za przyczyniające się do stygmatyzacji osób niepełnosprawnych.Ten stopień upośledzenia jest trudny do scharakteryzowania, gdyż defekty intelektualne nie są tak widoczne jak u osób z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym. Niemniej pomimo tych trudności, można ustalić pewne cechy typowe dla tej grupy niepełnosprawności.W pracy tej zaprezentuję podstawową terminologię wyjaśniającą pojecie niepełnosprawność intelektualna i pojęcia jej pochodne, a także przedstawiono klasyfikację stopni upośledzenia umysłowego (intelektualnego). Na samym początku zajmijmy się pojęciem niepełnosprawność intelektualna.Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co ich sprawni rówieśnicy. Nauczyciele mają obowiązek dostosować wymagania edukacyjne (niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych)ocen klasyfikacyjnych z2. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, kryteria diagnostyczne, klasyfikacja, kryteria diagnostyczne i charakterystyka poszczególnych stopni niepełnosprawności.

Geneza niepełnosprawności intelektualnej (grupy czynników etiologicznych działających w okresie przed-.

4.Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim dotyka 70% - 80% populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Takie osoby posiadają poziom intelektualny charakterystyczny dla 12 roku życia i inteligencję na poziomie 55-69 (skali Wechslera). Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim:Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim (poniżej 20 IQ Wechslera) Najcięższy klasyfikacyjnie typ niepełnosprawności umysłowej, który odpowiada funkcjonowaniu intelektualnemu dzieci do 3 roku życia. Osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną zdolne są do opanowania najprostszych form samoobsługi.niepełnosprawności intelektualnej. Na końcu, jako dopełnienie zostanie przedstawiona krótka historia, podejścia do osób upośledzonych i chorych psychicznie. 1 Charakterystyka procesów poznawczych człowieka Konieczne jest, omówienie w powyŜszej pracy, procesów poznawczychcharakterystyka upoŚledzenia umysŁowego (funkcjonowanie spoŁeczne, intelektualne, psychiczne, somatyczne). Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim ( I.I. 52 - 67 ). Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim charakteryzują się najłagodniejszą formą niedorozwoju umysłowego.Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej (cz.2) Warto w tym miejscu scharakteryzować poszczególne stopnie niedorozwoju umysłowego, według tej klasyfikacji:Niepełnosprawność intelektualna 00-697 Warszawa Aleje Jerozolimskie 65/79.

Charakterystyka pedagogiczno-psychologiczna i społeczno-demograficzna.

jący się z czterech stopni: patologii, uszkodzenia, ograniczenia funkcjonowania orazNiepełnosprawność intelektualna (obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego) - zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).Niepełnosprawność intelektualna (obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego) - zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna) to zaburzenie rozwojowe, które objawia się znacznym obniżeniem funkcji intelektualnych. Wiąże się z trudnościami w nauce, porozumiewaniu się, wykonywaniu prostych czynności dnia codziennego, zyskiwaniu kompetencji społecznych.W tym miejscu zostanie dokonana krótka charakterystyka wyżej wymienionych stopni niepełnosprawności intelektualnej: Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Grupa osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną jest grupą najliczniejszą, ponieważ należy do niej około 75% wszystkich upośledzonych osób.Upośledzenie umysłowe to inaczej niepełnosprawność intelektualna.

Jest to zaburzenie z grupy zaburzeń rozwojowych, wrodzonych.

Osoby z upośledzeniem umysłowym charakteryzują się znacznym obniżeniem sprawności intelektualnej. Trudno im przystosować się do wymogów i ogólno przyjętych zasad społecznych panujących w danym środowiskuWażne jest posługiwanie się konkretnymi przedmiotami, zabawkami czy ilustracjami, najlepiej zdjęciami, gdyż myślenie osób z niepełnosprawnością intelektualną zawężone jest do konkretno-obrazowego (Wyczesany 1999). Terapia z osobami o niższej sprawności intelektualnej zdecydowanie przedłuża się w czasie w stosunku do osób z .Osoby z lekkim stopniem upośledzenia mają poziom intelektualny charakterystyczny dla 12 roku życia. Lekki stopień niepełnosprawności pozwala na samodzielność i zaradność społeczną, jednak osoby takie nie powinny wykonywać zadań, które wymagają podejmowania decyzji, gdyż nie osiągnęły one etapu myślenia abstrakcyjnego.Wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną RAPORT 2 Raport podsumowujący projekt pn. Wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną Wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną RAPORT WARSZAWAKażdy z wyróżnionych stopni upośledzenia umysłowego niesie ze sobą specyficzne i zróżnicowane ograniczenia nie tylko w zakresie rozwoju, ale także w zakresie funkcjonowania jednostek we wszystkich sferach życia.

Dokładna charakterystyka poszczególnych poziomów intelektualnej niepełnosprawności zaprezentowana została.

charakterystyka grupy docelowej, możliwości dostosowania warunków realizacji badania oraz proces. niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz trudnościami w uczeniu się, w .1 dr Żanetta Stelter Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej Zagadnienia szczegółowe 1. Upośledzenie umysłowe Stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłowego, charakteryzujący się zaburzeniami umiejętności odgrywających rolę w określaniu poziomu inteligencji, tzn. zdolności poznawczych, mowy, ruchowych i społecznych Współczesny paradygmat w myśleniu o .Lekka niepełnosprawność intelektualna (F70 w ICD-10) - napisał w Poszukuję informacji: Jak sobie radzą w życiu dorosłym osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną (F70 w ICD-10)? Czy ich życie jest szczęśliwe, dostatnie? Jak wygląda ich życie społeczne i emocjonalne?Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Charakterystyka osoby upośledzonej w stopniu umiarkowanym Pojęcie upośledzenia umysłowego jest bardzo szerokie zarówno ze względu na zróżnicowane stopnie upośledzenia, które obejmuje, są to: zaburzenia sprawności motorycznej, zaburzenia zachowania, zaburzenia somatyczne, motywacji, emocjonalności, uwagi, pamięci, myślenia.Ta podgrupa stanowi około 10% wszystkich niepełnosprawności umysłowych. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym: Spostrzeżenie jest mniej dokładne niż w niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Występują trudności w wyodrębnianiu istotnych cech przedmiotów i zjawisk.Dla poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej ustalono wskaźniki liczbowe określające iloraz inteligencji. Stopień upośledzenia Wartości ilorazu inteligencji Występowanie w populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną Lekki (ang. mild) 50 - 69 80 % Umiarkowany (ang. moderate) 35 - 49 12 %1. Ujęcie niepełnosprawności intelektualnej Wraz z rosnącym poziomem cywilizacji zwiększeniu ulega liczba ludzi, którzy na skutek wad wrodzonych organicznych, urazów i przebytych chorób nie są w stanie samodzielnie rozwiązywac swoich problemów. Nazywamy ich „ niepełnosprawnymi".Charakterystyka stopni upośledzenia umysłowego. Niepełnosprawność intelektualna towarzyszy ludziom od chwili pojawienia się człowieka na Ziemi. W toku ewolucji spotykamy się z różnym nastawieniem do tego rodzaju ułomności: od tolerowania, poprzez pozbawianie takich ludzi życia .ilorazy rozwoju poszczególnych sprawności intelektualnych, które w zależności od stosowanej techniki pomiaru mogą wahać się w granicach 0 - 19 lub 24; ilorazy dojrzałości społecznej, mierzonej np. Skalą Dojrzałości Społecznej E.Dolla, wahające się w granicach od 0 do 23 lub poniżej -0,5 w Skali Zachowania Przystosowawczego dla .ZAWARTOŚĆ KURSU Jak efektywnie pracować z dzieckiem z umiarkowana lub znaczną niepełnosprawnością. Kurs adresowany do : nauczycieli pracujących z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, nauczycieli współorganizujących proces edukacyjny w szkołach ogólnodostępnych..


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz