• szkolnasciaga.pl

Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej

3 grudnia 2019 10:37






1.1 Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej Głównym powodem utworzenia pojęcia niepełnosprawności intelektualnej była chęć odejścia od terminów używanych dotychczas w diagnostyce psychiatrycznej, takich jak debilizm, imbecylizm czy idiotyzm, które uznane zostały za przyczyniające się do stygmatyzacji osób niepełnosprawnych.1 dr Żanetta Stelter Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej Zagadnienia szczegółowe 1. Upośledzenie umysłowe Stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłowego, charakteryzujący się zaburzeniami umiejętności odgrywających rolę w określaniu poziomu inteligencji, tzn. zdolności poznawczych, mowy, ruchowych i społecznych Współczesny paradygmat w myśleniu o .CHARAKTERYSTYKA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE W STOPNIU GŁĘBSZYM 1. Definicja i stopnie niepełnosprawności intelektualnej Niepełnosprawność intelektualna jest to „niepełnosprawność powstająca przed 18. rokiem życia, charakteryzująca się istotnymi ograniczeniami zarówno w funkcjonowaniu intelektualnym,Niepełnosprawność intelektualna - charakteryzuje osoby, które mają mniej rozwinięte zasoby poznawcze niż to, co jest normalne dla ich wieku. Utrudnia to uczenie się i wymaga większego wysiłku, aby komunikować się w określonych kontekstach i próbować przekazać konkretne wiadomości.Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej Zagadnienia szczegółowe 1.

Upośledzenie umysłowe Stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłowego, charakteryzujący się.

zdolności poznawczych, mowy, rucho-wych i społecznych. 1.1.W tym miejscu zostanie dokonana krótka charakterystyka wyżej wymienionych stopni niepełnosprawności intelektualnej: Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Grupa osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną jest grupą najliczniejszą, ponieważ należy do niej około 75% wszystkich upośledzonych osób.Ten stopień upośledzenia jest trudny do scharakteryzowania, gdyż defekty intelektualne nie są tak widoczne jak u osób z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym. Niemniej pomimo tych trudności, można ustalić pewne cechy typowe dla tej grupy niepełnosprawności.1. Ujęcie niepełnosprawności intelektualnej Wraz z rosnącym poziomem cywilizacji zwiększeniu ulega liczba ludzi, którzy na skutek wad wrodzonych organicznych, urazów i przebytych chorób nie są w stanie samodzielnie rozwiązywac swoich problemów. Nazywamy ich „ niepełnosprawnymi".Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej (cz.2) Warto w tym miejscu scharakteryzować poszczególne stopnie niedorozwoju umysłowego, według tej klasyfikacji:CHARAKTERYSTYKA UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO (FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE, INTELEKTUALNE, PSYCHICZNE, SOMATYCZNE).

Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim ( I.I.

52 - 67 ). Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim charakteryzują się najłagodniejszą formą niedorozwoju umysłowego.Niepełnosprawność intelektualna (obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego) - zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).Ta podgrupa stanowi około 10% wszystkich niepełnosprawności umysłowych. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym: Spostrzeżenie jest mniej dokładne niż w niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Występują trudności w wyodrębnianiu istotnych cech przedmiotów i zjawisk.W przypadku osób niepełnosprawnych intelektualnie wyróżniamy cztery stopnie niepełnosprawności. Ich charakterystyka prezentuje się następująco: Niepełnosprawność w stopniu lekkim charakteryzuje się wolnym tokiem spostrzegania, które jest nieprecyzyjne. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mają trudność .Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna) to zaburzenie rozwojowe, które objawia się znacznym obniżeniem funkcji intelektualnych. Wiąże się z trudnościami w nauce, porozumiewaniu się, wykonywaniu prostych czynności dnia codziennego, zyskiwaniu kompetencji społecznych.Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim dotyka 70% - 80% populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Takie osoby posiadają poziom intelektualny charakterystyczny dla 12 roku życia i inteligencję na poziomie.

Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim:Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną - ujęcie porównawcze czterech stopni upośledzenia umysłowego. Dokładniejszą charakterystykę deficytów w rozwoju występujących u osób z różnym stopniem upośledzenia podają w swoich pracach R .niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym - znaczny stopień niepełnosprawności umysłowej dotyka osoby, których IQ wynosi 20-34. Poziom rozwoju umysłowego osoby dorosłej porównuje się do 6-letniego dziecka. Osoba taka jest w stanie posługiwać się prostą mową (do kilku zdań), często cierpi na choroby somatyczne i posiada duże wady wzroku.Niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie umysłowe, niedorozwój umysłowy - definicje Poszukując definicji niepełnosprawności intelektualnej, trzeba zasygnalizować trzy kwestie. Po pierwsze, istnieje wiele definicji, klasyfikacji i określeń związanych z niepełnosprawnością intelektualną.Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełnosprawność intelektualna 00-697 WarszawaDostosowanie wymagań edukacyjnych dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w edukacji wczesnoszkolnej; Wskazania do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokimCharakterystyka osób z niepełnosprawnością umysłową.

Umiarkowana i znaczna niepełnosprawność intelektualna.

Umiarkowana i znaczna niepełnosprawność umysłowa jest z reguły w literaturze omawiana łącznie, z uwagi na to, że na obu tych poziomach występują objawy zbliżone, a .Niepełnosprawność intelektualna - narracje, reprezentacje, konteksty 89 pojęciowej i punkt wyjścia do pogłębionych analiz tego zjawiska, a także zachętę do bardziej świadomej i krytycznej refleksji na jego temat. Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie orientacji obiektywistycznejNiepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim (poniżej 20 IQ Wechslera) Najcięższy klasyfikacyjnie typ niepełnosprawności umysłowej, który odpowiada funkcjonowaniu intelektualnemu dzieci do 3 roku życia. Osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną zdolne są do opanowania najprostszych form samoobsługi.Określenie niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim dotyczy stanów zahamowania lub niepełnego rozwoju intelektualnego jednostki. Występują one w okresie rozwojowym, czyli pomiędzy 0 a 18 rokiem życia. Dzieci dotknięte ta-kim rodzajem niepełnosprawności cechuje niższa od przeciętnej ogólna sprawnośćUpośledzenie umysłowe to inaczej niepełnosprawność intelektualna. Jest to zaburzenie z grupy zaburzeń rozwojowych, wrodzonych. Osoby z upośledzeniem umysłowym charakteryzują się znacznym obniżeniem sprawności intelektualnej. Trudno im przystosować się do wymogów i ogólno przyjętych zasad społecznych panujących w danym środowiskuo niepełnosprawności intelektualnej orzekać dopiero wtedy, gdy zgodnie z definicją K. Kirejczyka „występują trwałe zmiany w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego" [Kirejczyk, { z s, s. 1.2 Przyczyny i klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej są różne.Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim (upośledzenie umysłowe lekkie, dawniej debilizm - niestosowana z uwagi na negatywne znaczenie w języku potocznym) - poziom intelektualny osób dorosłych charakterystyczny dla 12. roku życia. Ta forma deficytu intelektualnego stanowi najwięcej rozpoznań.Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie. Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.Rozpowszechnienie niepełnosprawności intelektualnej w populacji ogólnej szacuje się na około 1%, natomiast w grupie wiekowej 10-14 lat osiąga ono 2-3%. Wynika to przede wszystkim z tego, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim po osią-Lekka niepełnosprawność intelektualna (F70 w ICD-10) - napisał w Poszukuję informacji: Jak sobie radzą w życiu dorosłym osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną (F70 w ICD-10)? Czy ich życie jest szczęśliwe, dostatnie? Jak wygląda ich życie społeczne i emocjonalne?.


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz