Charakterystyka ucznia zdolnego i wskazówki post ępowania opracowała: Urszula Kwieci ńska, psycholog Czym charakteryzuj ą si ę osoby wybitnie zdolne? Mianem wybitnych zdolno ści nie okre śla si ę jednostronnych uzdolnie ń, np. językowych, muzycznych, sportowych, artystycznych, lecz ogólneOpis i analiza przypadku edukacyjnego i wychowawczego - praca z uczniem zdolnym muzycznie /wokalnie/. 1.Identyfikacja problemu Poznanie intelektualnych możliwości uczniów, ich wyjątkowych zdolności należy do jednego z trudniejszych zadań nauczyciela, pomimo, że dostępna jest dość duża ilość publikacji poświęconych temu problemowi.Pojęcie „ ucznia zdolnego" jest bardziej złożone niż pojęcie „ zdolności" -mówimy o podmiocie , który się rozwija i którego zdolności się zmieniają zależnie od wielu okoliczności. Uczeń zdolny - jest to taki uczeń, który odróżnia się od innych dużą sprawnością wykonywania czynności w określonej dziedzinie.CHARAKTERYSTYKA UCZNIA ZDOLNEGO Ucznia zdolnego charakteryzuje wysoki iloraz inteligencji, twórcza wyobra źnia, mo żliwo ść osi ągania sukcesów w wielu dziedzinach, wybitne uzdolnienia, szerokie zainteresowania, łatwo ść w uczeniu si ę i przyswajaniu wiedzy oraz jej rozumieniu. Uwaga uczniów zdolnych jest podzielna.muzyczne, techniczne, aktorskie, kulinarne. Uczeń osiągający bardzo dobre oceny szkolne ze wszystkich przedmiotów jest więc uczniem zdolnym do uczenia się, a nie uzdolnionym.
Uczeń, który posiada uzdolnienia np.
matematyczne, zazwyczaj nie wykazuje innych uzdolnień, np. językowych czy plastycznych,Zamierzone osiągnięcia w pracy z dzieckiem uzdolnionym muzycznie Praca z uczniem zdolnym muzycznie to proces ciągłych poszukiwań metod i form pracy. Inaczej pracuje się z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, inaczej, z młodzieżą czy też z ludźmi dorosłymi. Nie ma jednoznacznej recepty na osiągnięcie sukcesu.1 Charakterystyka ucznia zdolnego i wskazówki postępowania opracowała: Urszula Kwiecińska, psycholog Czym charakteryzują się osoby wybitnie zdolne? Mianem wybitnych zdolności nie określa się jednostronnych uzdolnień, np. językowych, muzycznych, sportowych, artystycznych, lecz ogólne predyspozycje umysłowe do osiągania ponadprzeciętnych (często wybitnych) wyników w róŝnych .Ogólna charakterystyka ucznia zdolnego Uczniów zdolnych charakteryzuje: - w sferze poznawczej: Szybkość oraz szerszy zakres opanowywanej wiedzy, dobra pamięć Dobra umiejętność szukania związków i nietypowych skojarzeń, sięganie po dodatkowe informacje, swobodne kojarzenie faktów, tworzenie uogólnień, łatwośćMają szeroki wachlarz zainteresowań i zdolność krytycznego myślenia. Wśród nauczycieli panuje powszechne przekonanie, że uczeń zdolny to uczeń kłopotliwy, szczególnie uczeń uzdolniony muzycznie, artystycznie.
Zdolne dziecko oczekuje od nauczyciela partnerskich relacji, życzliwości, a przede wszystkim.
Uczeń zdolny - próba charakterystyki 2. Zdolności ogólne i specjalne 3. W kierunku rozpoznawania zdolności - identyfikowanie 4. Wsparcie ucznia zdolnego - przykłady dobrych praktykw zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym. W procesie uczenia si ę ucznia zdolnego musi współpracowa ć ze szkoł ą dom rodzinny. Rodzice powinni opiekowa ć si ę prac ą samokształceniow ą ucznia, motywowa ć go do pracy, z pełn ą życzliwo ści ą aprobowa ć jego wysiłek i docenia ć post ępy.Uczeń jest uznawany za zdolnego jeśli posiada wysokie zdolności ogólne, uzdolnienia kierunkowe, predyspozycje twórcze oraz charakteryzuje się wysokim zaangażowaniem zada-niowym41. Zdaniem T. Lewowickiego42 za ucznia zdolnego można uznać takiego, który posiada co najmniej jedną z czterech wymienionych cech:To jest zdolność rozpoznawania zdolności." /Albert Humbart/ Spis treści Charakterystyka programu Cele programu Sposób realizacji Charakterystyka ucznia zdolnego Metody i narzędzia identyfikacji ucznia zdolnego Skarbczyk metod i form pracy z uczniem zdolnym Ewaluacja Bibliografia CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Program pracy z uczniem zdolnym .Uczeń zdolny i jego rozpoznawanie Nawet najlepszy sokół nic nie złowi, jeśli mu nie pozwolisz wzlecieć.
(przysłowie japońskie) Wstęp W diagnozowaniu ucznia zdolnego wyróżnia się dwa kryteria: psychologiczne i.
Pierwsze kryterium odnosi się do rozpoznawania zdolności uuczniów zdolnych;Diagnostyka ucznia zdolnego. Diagnostyka ucznia zdolnego Podczas zajęć w klasie II gimnazjum, na których odbywałam praktykę, obserwowałam ucznia, który znacznie wyróżniał się spośród swoich rówieśników. Nie trudno było zauważyć, że był uczniem wybitnie zdolnym, a praca z.rzecz uczniów zdolnych. Oficjalne wytyczne w zakresie wspierania ucznia zdolnego, zaliczanego do grupy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -nauczania. Uwaga nauczycieli skierowana jest przeważnie na uczniów średnio i mało zdolnych, uczeń zdolny pracujący w szybszym tempie, bardziej dociekliwy nie mieści się w granicach wymagań szkoły wyprzedzając swoim rozwojem rówieśników. Zazwyczaj pracuje sam, a wyniki pracy pod koniec lekcji sprawdza nauczyciel.CHARAKTERYSTYKA ZESPOŁU KLASOWEGO I. Klasa I - początek roku szkolnego (20 osób) Uczniowie w klasie reprezentują bardzo zróżnicowany poziom. Jest grupa uczniów bardzo zdolnych, pracowitych i ambitnych, którzy narzucają tempo i styl pracy. Są to uczniowieDlaczego dzieci zdolne są dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? Marzec 23, 2012 przez bozena.sek 18 komentarzy.
Dlaczego dzieci zdolne są dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? Aby odpowiedzieć na to pytanie.
W niniejszym raporcie uczeń zdolny rozumiany jest jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodo-wej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pe-System klasowo-lekcyjny nie sprzyja pracy z uczniem zdolnym. Uczeń taki często po prostu nudzi się, bo pracuje szybko, a stawiane przed nim zadania są dla niego zbyt łatwe. Dlatego też trafnym rozwiązaniem dla Wiktorii był udział w zajęciach w ramach zajęć dodatkowych i na spotkaniach indywidualnych.8. Rodzice uczniów zdolnych włączają się do wspólnego budowania strategii pracy uczniowie zdolni i ich rodzice są bardziej odporni psychicznie na ewentualne porażki. Uczniowie umacniają się w poczuciu własnej wartości. Uczniowie, ich rodzice i nauczyciele osiągają satysfakcję z realizacji programu. EWALUACJA: 1.Opinia o uczniu Jan - uczeń Zespołu Szkół Nr ., klasy z rozszerzonym programem nauczania: historii, języka polskiego i języka niemieckiego podczas trzech lat nauki dał się poznać jako uczeń, który zawsze wzorowo wypełniał obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły.
Jan prezentował wysoką kulturę osobistą w szkole i poza nią, nigdy nie uległ szkodliwym wpływom i .uczeń.
Jeżeli opinia jest rzetelna i precyzyjna, to pozwoli pracownikowi poradni psychologiczno-pedagogicznej lepiej zrozumieć sytuację ucznia.1. Zdolno ść, charakterystyka ucznia zdolnego 2. Cechy ogólne ucznia uzdolnionego 3. Cele ogólne kształcenia realizowane na lekcjach matematyki odnosz ące si ę do uczniów zdolnych 4. Cele szczegółowe kształcenia realizowane na lekcjach matematyki SPIS 5. Sposoby realizacji celów 6. Najcz ęściej stosowane na lekcji metody nauczania .i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487). W charakterystyce ucznia zdolnego uwzględniono również grupę tzw. uczniów podwójnie wyjątkowych3. W dalszej części przedstawiono modele identyfikacji i diagnozy ucznia zdolnego (na podstawie dostępnych źródeł wtórnych) wraz z rozwiązaniami stosowanymi w Polsce.charakterystyka procesÓw poznawczych uczniÓw zdolnych. Podstawową cechą charakterystyczną dla uczniów zdolnych jest ich nadzwyczaj sprawne funkcjonowanie w sferze poznawczej. Można wymienić tutaj takie cechy charakterystyczne tych uczniów jak: (M. Partyka, 1999, str.54).Uczeń zdolny - Bydgoski Programnarzędzia diagnostyczne Przewodnik dla rodziców i nauczycieli Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy" Strategia Rozwoju Edukacji Miasta Bydgoszczy na lata 2013-2020 punkt 2 „Wzrost efektywności kształcenia i wychowania oraz wysoki poziom umiejętności kluczowych we wszystkichz uczniem zdolnym: Indywidualna praca nauczyciela z uczniem zdolnym realizowana głównie na lekcjach. Jest to optymalny sposób pozwalający precyzyjnie dobraćtreści i dostosowaćtempo uczenia się. Indywidualny tok nauczania w procesie dydaktycznym -polega na przyjęciu innego systemu nauczania niżklasowo-lekcyjny,.
Brak komentarzy.