Pojęcie „ ucznia zdolnego" jest bardziej złożone niż pojęcie „ zdolności" -mówimy o podmiocie , który się rozwija i którego zdolności się zmieniają zależnie od wielu okoliczności. Uczeń zdolny - jest to taki uczeń, który odróżnia się od innych dużą sprawnością wykonywania czynności w określonej dziedzinie.1. Zdolno ść, charakterystyka ucznia zdolnego 2. Cechy ogólne ucznia uzdolnionego 3. Cele ogólne kształcenia realizowane na lekcjach matematyki odnosz ące si ę do uczniów zdolnych 4. Cele szczegółowe kształcenia realizowane na lekcjach matematyki SPIS 5. Sposoby realizacji celów 6. Najcz ęściej stosowane na lekcji metody nauczania .Charakterystyka ucznia zdolnego i wskazówki post ępowania opracowała: Urszula Kwieci ńska, psycholog Czym charakteryzuj ą si ę osoby wybitnie zdolne? Mianem wybitnych zdolno ści nie okre śla si ę jednostronnych uzdolnie ń, np. językowych, muzycznych, sportowych, artystycznych, lecz ogólneCHARAKTERYSTYKA UCZNIA ZDOLNEGO Ucznia zdolnego charakteryzuje wysoki iloraz inteligencji, twórcza wyobra źnia, mo żliwo ść osi ągania sukcesów w wielu dziedzinach, wybitne uzdolnienia, szerokie zainteresowania, łatwo ść w uczeniu si ę i przyswajaniu wiedzy oraz jej rozumieniu. Uwaga uczniów zdolnych jest podzielna.w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym. W procesie uczenia si ę ucznia zdolnego musi współpracowa ć ze szkoł ą dom rodzinny.
Rodzice powinni opiekowa ć si ę prac ą samokształceniow ą ucznia, motywowa ć go do pracy, z pełn ą.
Diagnostyka ucznia zdolnego Podczas zajęć w klasie II gimnazjum, na których odbywałam praktykę, obserwowałam ucznia, który znacznie wyróżniał się spośród swoich rówieśników. Nie trudno było zauważyć, że był uczniem wybitnie zdolnym, a praca z.1 Charakterystyka ucznia zdolnego i wskazówki postępowania opracowała: Urszula Kwiecińska, psycholog Czym charakteryzują się osoby wybitnie zdolne? Mianem wybitnych zdolności nie określa się jednostronnych uzdolnień, np. językowych, muzycznych, sportowych, artystycznych, lecz ogólne predyspozycje umysłowe do osiągania ponadprzeciętnych (często wybitnych) wyników w róŝnych .matematyki, z drugiej - jak inspirować uczniów zdolnych do rozwijania zainteresowań i zdolności ma-tematycznych. Proponujemy w nim ćwiczenia, które w pozytywny sposób wpływają na aktywność po-znawczą uczniów z klas I-III, ich postawę twórczą, emocje oraz motywację.Dlaczego dzieci zdolne są dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?. „Uczeń jest uznawany za zdolnego jeśli posiada wysokie zdolności. lub takie, które mają zdolności specjalne: muzyczne, plastyczne, techniczne, językowe i literackie, matematyczne, przyrodnicze, twórcze i .Opinia o uczniu Jan - uczeń Zespołu Szkół Nr ., klasy z rozszerzonym programem nauczania: historii, języka polskiego i języka niemieckiego podczas trzech lat nauki dał się poznać jako uczeń, który zawsze wzorowo wypełniał obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły.
Jan prezentował wysoką kulturę osobistą w szkole i poza nią, nigdy nie uległ szkodliwym wpływom i .OPIS I.
Identyfikacja problemu W roku szkolnym 2008/2009 rozpoczęłam nauczanie matematyki w klasie czwartej, do której uczęszczał uczeń XX. Już w pierwszych tygodniach nauki zwróciłam uwagę na tego ucznia, ponieważ posiadał wiele cech charakteryzujących ucznia zdolnego.muzyczne, techniczne, aktorskie, kulinarne. Uczeń osiągający bardzo dobre oceny szkolne ze wszystkich przedmiotów jest więc uczniem zdolnym do uczenia się, a nie uzdolnionym. Uczeń, który posiada uzdolnienia np. matematyczne, zazwyczaj nie wykazuje innych uzdolnień, np. językowych czy plastycznych,Charakterystyka ucznia zdolnego. Najnowsze badania pedagogiczne i psychologiczne dowodzą, że każdy uczeń jest zdolny. Nie należy jednak mylić ucznia zdolnego z uczniem wybitnie zdolnym. Uczeń wybitny potrafi szybciej niż pozostali uczniowie selekcjonować informacje. Ma większą .Ogólna charakterystyka ucznia zdolnego Uczniów zdolnych charakteryzuje: - w sferze poznawczej: Szybkość oraz szerszy zakres opanowywanej wiedzy, dobra pamięć Dobra umiejętność szukania związków i nietypowych skojarzeń, sięganie po dodatkowe informacje, swobodne kojarzenie faktów, tworzenie uogólnień, łatwośćPracując z Adrianem tak przygotowywałem zajęcia, aby były one ciekawe i w maksymalnym stopniu rozwijały jego myślenie twórcze.
Praca taka stanowiła dla ucznia wyzwanie intelektualne.
System klasowo-lekcyjny nie sprzyja pracy z uczniem zdolnym. Uczeń taki często po prostu przeszkadza, bo pracuje szybko i jest dociekliwy.Diagnoza ucznia zdolnego stanowi jedno z ważnych zagadnień w edukacji. Podstawowym zadaniem procesu diagnostycznego w środowisku dzieci zdolnych jest: wczesne zidentyfikowanie potencjału dziecka, szerokie ujęcie diagnozowanych zdolności, wystandaryzowany sposób pomiaru, wielowymiarowy pomiar.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM. • zach ęca ć uczniów zdolnych do korzystania z oferty zaj ęć pozalekcyjnych,. • wspieranie i rozwijanie uzdolnie ń przedmiotowych uczniów: humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, artystycznych i sportowych.Uczeń zdolny w świetle literatury. Określając ucznia zdolnego można posłużyć się definicją G. Hildreth, wg której jest to człowiek przewyższający swoich rówieśników uzdolnieniami innymi niż tylko fizyczne. Charakteryzują go wysokie wyniki w nauce i wysokie zdolności intelektualnez uczniem zdolnym na I i II etapie kształcenia, który opisano na kolejnych stronach tej publikacji, czytel-nik znajdzie wybrane elementy z powyższych koncepcji, które zostały przystosowane do jego potrzeb. Części składowe przedstawia poniższy diagram: Model pracy z uczniem zdolnym w szkole - podstawa teoretyczna 2.1.1.Uczniowie w klasie reprezentują bardzo zróżnicowany poziom.
Jest grupa uczniów bardzo zdolnych, pracowitych i ambitnych, którzy narzucają tempo i styl pracy.
Są to uczniowie wzorowo wypełniający obowiązki, osiągający bardzo wysokie wyniki w nauce, bardzo dobrze zachowujący się, kreatywni i wykazujący się inicjatywą własną.identyfikacja zdolności uczniów Uczeń zdolny to uczeń potrzebujący wsparcia, ale każdy w innym zakresie i obszarze … 1. Uczeń zdolny - próba charakterystyki 2. Zdolności ogólne i specjalne 3. W kierunku rozpoznawania zdolności - identyfikowanie 4. Wsparcie ucznia zdolnego - przykłady dobrych praktyk1 PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA im. MARIANA REJEWSKIEGO W BYDGOSZCZY WYDZIAŁ INFORMACYJNO - BIBLIOGRAFICZNY ul. Skłodowskiej - Curie Bydgoszcz tel. (052) PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM zestawienie bibliograficzne w wyborze wydawnictw zwartych za lata i artykułów z czasopism za lata opracowane na podstawie zbiorów PBW w Bydgoszczy Opracowała: Ewa Bedełek Bydgoszcz 2013Uczeń jest uznawany za zdolnego jeśli posiada wysokie zdolności ogólne, uzdolnienia kierunkowe, predyspozycje twórcze oraz charakteryzuje się wysokim zaangażowaniem zada-niowym41. Zdaniem T. Lewowickiego42 za ucznia zdolnego można uznać takiego, który posiada co najmniej jedną z czterech wymienionych cech:Innymi formami pracy z uczniem zdolnym będą prace w grupach o podobnym poziomie uzdolnień (koła o zainteresowaniach humanistycznych lub matematyczno-przyrodniczych).
CHARAKTERYSTYKA UCZNIA ZDOLNEGO Na świecie dominują dwie koncepcje uzdolnień.Uczeń zdolny.
Identyfikacja problemu. Bartka, obecnie ucznia klasy II gimnazjum, uczę drugi rok. Wykazuje on duże zainteresowanie matematyką i ma zdolności w tym kierunku. Jest chłopcem kulturalnym, skrytym i powściągliwym. Przypadek tego ucznia zainteresował mnie ze względu na jego uzdolnienia oraz na sytuację, w jakiej się znalazł.OPIS I ANALIZA ROZPOZNAWANIA I ROZWIĄZYWANIA PRZYPADKU WYCHOWAWCZEGO DZIECKO ZDOLNE IDENTYFIKACJA PROBLEMU Każde dziecko przychodzące na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą bagaż możliwości, między innymi zdolności. W swojej pracy zawsze zwracam uwagę na dzieci, które są zdolne lub uzdolnione w jakimś kierunku oraz takie, które maja problemy.M.in. Charakterystyka ucznia zdolnego. Skala Umiejętności Matematycznych U. Oszwy. Rozpoznawanie zdolności matematycznych u małego dziecka. Rola nauczyciela we wspomaganiu rozwoju umysłowego i rozwijaniu zainteresowań oraz zdolności matematycznych uczniów zdolnych. Sygn. 251145 Czytelnia Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w KielcachUczeń zdolny i jego rozpoznawanie Nawet najlepszy sokół nic nie złowi, jeśli mu nie pozwolisz wzlecieć. (przysłowie japońskie) Wstęp W diagnozowaniu ucznia zdolnego wyróżnia się dwa kryteria: psychologiczne i pedagogiczne. Pierwsze kryterium odnosi się do rozpoznawania zdolności uuczniów zdolnych;- uczeń będzie uczęszczał na zajęcia zespołu wyrównawczego - w miarę potrzeb będę zostawała z dzieckiem po zajęciach, aby pomóc w odrabianiu prac domowych - zorganizuję mu pomoc koleżeńską w nauce, aby zaprzyjaźnił się z dziećmi i wspólnie w świetlicy rozwiązywali problemy szkolneNajbliższa wydała mi się jednak definicja i charakterystyka ucznia zdolnego zaproponowana przez W. Limont. Zwróciła ona uwagę na wiele różnych aspektów, które mogą stanowić przejawy zdolności. Symptomów zdolności dopatrywała się już we wczesnym dzieciństwie, dzieci zdolne ..
Brak komentarzy.