• szkolnasciaga.pl

Rozprawka z hipotezą argumenty i kontrargumenty

23 października 2019 13:19






ROZPRAWKA Rozprawka to forma wypowiedzi w której należy zająć stanowisko wobec określonego problemu czy poglądu gdzie próbujemy je uzasadnić odpowiednimi. Argumenty(min3)+ kontrargumenty(2). czyli potwierdzenie tezy 1. Hipoteza-wstęp 2. Argumenty(min3)+ kontrargumenty(2) .Rozprawka może być zbudowana na dwa sposoby: Plan I z tezą Plan II z hipotezą Teza (przedstawienie głównej myśli). Argumenty uzasadniające tezę (wraz z przykładami z literatury, historii, sztuki, bądź życia). Podsumowanie zawierające przytoczoną tezę. Przedstawienie zagadnienia w formie hipotezy (przypuszczenia).1. Teza lub hipoteza 2. Argumenty i kontrargumenty - argument - kontrargument - argument - kontrargument - argument - kontrargument 3. Sformułowanie tezy (jeśli w punkcie pierwszym była to hipoteza) lub potwierdzenie tezy (jeśli w punkcie pierwszym była teza) 4. Słownictwo charakterystyczne dla rozprawki I Wstęp (tezy / hipotezy 1.rozprawkę z hipotezą. Rozprawka z tezą. Argumenty i kontrargumenty. W części argumentacyjnej kompozycja rozprawki może być dwojaka. W tabeli zawarta jest sugestia, by na każdy argument odpowiedzieć kontrargumentem. Taki układ treści zapewni przejrzystość toku rozumowania.2. Rozwini ęcie składaj ące si ę z argumentów i kontrargumentów, z przykładów potwierdzaj ących argumenty i kontrargumenty. Zako ńczenie - sprecyzowanie własnego stanowiska po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw (w zako ńczeniu mo żesz sformułowa ć tez ę, która b ędzie jednocze śnie wnioskiem wynikaj ącymW przypadku rozprawki z hipotezą:-ustosunkuj się do hipotezy podanej w temacie,-przygotuj plan rozprawki wg schematu 2 lub 3,-zapisz w dwóch kolumnach argumenty i kontrargumenty,-ułóż argumenty i kontrargumenty w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego albo pogrupuj je tematycznie,Gdy piszemy rozprawkę z hipotezą muszą być argumenty i kontrargumenty ? gdy np.

mam taki temat : czy we współczesnym świecie można spotkać bohatera ? i jestem pewna, że można to co.

Hipoteza z kolei to przypuszczenie, że jest tak a nie inaczej, które wymaga sprawdzenia. Rozprawka tego typu opiera się na najprostszym schemacie: teza, argumenty .Sposób argumentowania zależy od decyzji piszącego, ale też w dużej mierze od rodzaju rozprawki. Jeśli rozprawka zaczyna się od tezy, należy tezę poprzeć argumentami. Jeśli początkiem rozprawki jest hipoteza, mamy do wyboru już trzy sposoby pisania: roboczo zakładamy, że hipoteza jest prawdziwa, i argumentujemy tak, by to udowodnić,rozprawka z hipotezą - jak pisać? Tym razem nie zasiadasz na miejscu oskarżyciela, ale sędziego. Twoim zadaniem jest sformułować przypuszczenie - hipotezę ("Być może X jest winny") i musisz rozważyć zarówno argumenty "za", jak i "przeciw" tej hipotezie.Temat 1: Pierwsza rozprawa z rozprawką - podstawowe pojęcia; kompozycja rozprawki. (zwykle 3 godz.) Cel ogólny: zapoznanie uczniów z nową formą wypowiedzi pisemnej Cele szczegółowe: Uczeń: - wie, co to jest rozprawka; - zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z rozprawką: teza, hipoteza, argument, kontrargument; - wie, jak powinna być skomponowana rozprawka; - zna podstawowe .Rozprawka to tekst argumentacyjny.

Rozprawkę typu I ("prokuratorska") piszemy według schematu kompozycyjnego: teza argumenty rozbudowane.

Rozwinięcie składające się z argumentów i kontrargumentów, z przykładów potwierdzających argumenty i kontrargumenty Zakończenie - sprecyzowanie własnego stanowiska po przeanalizowaniu za i przeciw. W zakończeniu możesz sformułować tezę, która będzie wnioskiem wynikającym z rozważań.Kompozycja rozprawki nieco bardziej skomplikowana: Wstęp zawierający hipotezę. Rozwinięcie składające się z argumentów i kontrargumentów, z przykładów potwierdzających argumenty i kontrargumenty. Zakończenie - sprecyzowanie własnego stanowiska po przeanalizowaniu za i przeciw. W zakończeniu możesz sformułować tezę, która .Kompozycja rozprawki nieco bardziej skomplikowana: Wstęp zawierający hipotezę. Rozwinięcie składające się z argumentów i kontrargumentów, z przykładów potwierdzających argumenty i kontrargumenty. Zakończenie - sprecyzowanie własnego stanowiska po przeanalizowaniu za i przeciw. W zakończeniu możesz sformułować tezę, która .W przypadku rozprawki z hipotezą należy rozważyć wszystkie „za" i „przeciw", czyli wskazać argumenty i kontrargumenty.

Każdemu z argumentów należy poświęcić odrębny akapit.

Każdy należy także rozwinąć w formie kilkuzdaniowej wypowiedzi, uzupełniając ją o odpowiednio dobrany przykład z literatury (lub innej dziedziny .zaprzeczenie hipotezy. Celem takiej rozprawki jest udowodnienie prawdziwości postawionej we wstępie tezy. dobierz argumenty (kontrargumenty) i uszereguj je od najważniejszych do najmniej ważnych, d) do argumentów dobierz przykłady z poznanych lektur, dzieł sztuki, filmów, historii .Schemat rozprawki. Rozprawka składa się z trzech części: Teza (twierdzenie na dany temat) Rozwinięcie (argumenty, dowody) Zakończenie (wnioski, podsumowanie rozważań) Rozprawkę można napisać w trochę trudniejszy, ale jednocześ­nie mniej schematyczny sposób: we wstępie - hipoteza (jeszcze nie macie zdania na jakiś temat),W rozwinięciu będziemy przedstawiać argumenty, które skutecznie ją potwierdzą. W zakończeniu zaś potwierdzamy udowodnioną już tezę. - indukcyjną - ten z kolei typ rozprawki pozwala na więcej swobody, gdyż na wstępie stawiamy hipotezę (twierdzenie co do którego stuprocentowej pewności nie posiadamy, wymagające sprawdzenia).założenie, które zamierzam w rozprawce udowodnić (początek i koniec rozprawki z tezą) lub konkluzja (podsumowanie, ostateczne stwierdzenie), którego należy dowieść na podstawie argumentów (koniec rozprawki z hipotezą)argumenty "za" 3.

argumenty "przeciw" 4.

postawienie tezy W tezie trzeba treść (np. czy z dziećmi trzeba surowo?) postawić jasno - albo jest się za tym żeby je karać, albo przeciw aby je nie karać UWAGA: trzeba wybrać jeden argument i go dokładnie opisać! Natomiast w hipotezie trzeba postawić najpierw pytanie czy z dziećmi trzeba .Celem rozprawki jest refleksja nad jakimś zadaniem, rozpatrzenie możliwości jego rozwikłania, zmaganie się z czymś, czego nie wiemy, z czym nie potrafimy sobie od razu poradzić, co nie jest pewne.Nigdy się jeszcze z tą formą nie spotkałem, ale dopuszczam ją jako możliwą. Można by było takiego czasownika użyć np. w dialogu między dwoma słońcami. Kontrargumentem byłoby to, że nawet przedmioty uosobione przybierają którąś z dwóch płci, ale z drugiej strony czy to jest konieczne? Z góry dziękuję. Do widzenia.1. Teza lub hipoteza 2. Argumenty i kontrargumenty - argument - kontrargument - argument - kontrargument - argument - kontrargument 3. Sformułowanie tezy (jeśli w punkcie pierwszym była to hipoteza) lub potwierdzenie tezy (jeśli w punkcie pierwszym była teza) 4. Słownictwo charakterystyczne dla rozprawki. I Wstęp (tezy / hipotezy 1.z tezą jest uzasadnienie za pomocą odpowiednio dobranych argumentów zasadności przyjętego punktu widzenia. W rozprawce z hipotezą rozważamy przypuszczenie, analizując dowody "za" (argumenty) i "przeciw" (kontrargumenty).

Przykładowa rozprawka z tezą - wzór - Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem.

Rozprawiać to inaczej rozwodzić się nad czymś, rezonować, dyskutować. Z powyższych wyjaśnień wynika więc, że rozprawka to uproszczona, szkolna forma rozprawy.Rozprawka powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. We wstępie powinna być zawarta cała hipoteza wyjściowa. Rozwinięcie składa się z argumentów i kontrargumentów, oraz z przykładów potwierdzających argumenty i kontrargumenty. Zakończenie to potwierdzenie lub odrzucenie postawionej hipotezy. ☆ ☆ ☆ ☆ ☆INDUKCYJNĄ - czyli taką, w której na wstępie stawiamy hipotezę (twierdzenie nie w pełni uzasadnione, wymagające sprawdzenia). W rozwinięciu staramy się podawać takie argumenty, które będą w stanie naszą hipotezę zamienić w tezę. Tezę tę można zamieścić w zakończeniu jako wniosek z naszych rozważań, odpowiedź na pytanie .Teza może być wynikiem hipotezy, która została udowodniona jako prawdziwa i nie wymaga przeprowadzenia dowodu. Przykładowo… „Czy psy należy nagradzać" - to jest hipoteza. Aby ją udowodnić bądź odrzucić, należy zastanowić się jakie mamy argumenty przemawiające za nagradzaniem, a jakie za karaniem czworonogów.kontrargument argument skierowany przeciwko argumentom strony przeciwnej, obalający inne twierdzenie. KOMENTARZE: (brak) dodaj komentarz. argument skierowany przeciwko argumentom strony przeciwnej, obalający inne twierdzenie. KOMENTARZE: (brak) dodaj komentarz.


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz