W ocenianiu kształtującym chcemy przełamać znaną szkolną zabawę w „policjanta i złodzieja", w której nauczyciel śledzi tylko potknięcia ucznia, a uczeń stara się oszukać nauczyciela. Wprowadzając ocenę koleżeńską i samoocenę, stawiamy ucznia w roli nauczyciela. Nie rozliczamy ucznia, nie oceniamy, nie szufladkujemy.Temat lekcji spełnia kilka funkcji, m.in. ma za zadanie zaznajomienie uczniów z treścią i zakresem pracy na lekcji, skoncentrowanie uwagi uczniów na określonym wycinku wiedzy i stawianie ich w stan gotowości do działania. Powinien zatem być sformułowany w sposób interesujący, tak, żeby zaciekawić uczniów.Sposób na podsumowanie lekcji. Wiemy, jak ważne jest podsumowanie lekcji i refleksja ucznia, co było dla niego ważne. ze strategiami uczenia się w ocenianiu kształtującym. OK POMOCE można kupić w księgarni internetowej Civitas. Pokaż mapę szkół biorących udział w programie .OK POMOCE- pomoce dydaktyczne w ocenianiu kształtującym w kategorii POMOCE DLA NAUCZYCIELI. Sposób na podsumowanie lekcji. Wiemy, jak ważne jest podsumowanie lekcji i refleksja ucznia, co było dla niego ważne.rym punkcie lekcji wdanej chwili się znaj-dujemy. Wiedzą, czy musimy zwiększyć tempo, czy też mamy czas na chwilę odde-chu.(Barbara Hardek, nauczycielka histo-rii wGimnazjum nr 5w Zakopanem). Drugim ważnym elementem stanowią-cym podstawę procesu uczenia się są kry-teria oceniania(w ocenianiu kształtują-praca w parach (lub w grupach) - w ocenianiu kształtującym dość istotna jest współpraca pomiędzy uczącymi według założenia, że nauka jest procesem społecznym.
Nauczyciel zadaje pytanie i często prosi o uzgodnienie odpowiedzi w parach; często też uczniowie uczą się.
Podsumowanie lekcji jest konieczne. Warto również do celów i nacobezu odnosić się w trakcie lekcji - taki sposób sprawdzania osiągania celów i nacobezu nazywamy monitorowaniem.Nauczyciel potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję. Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na włączaniu wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu postawionego przez nauczyciela. Ma temu służyć m.in.: wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia, kierowanie przez nauczyciela pytania do .Podsumowanie lekcji - praca indywidualna uczniów z kartami pracy (załącznik2). Zadania, w których uczeń ma wskazać prawdę lub fałsz - do każdej treści zadania muszą wskazać prawidłowo zapisany układ - kryteria oceny poprawności karty ustalona z nauczycielem-samoocena. Informacja zwrotna w postaci „ sygnalizacji świetlnej .O filozofii edukacyjnej związanej z ocenianiem kształtującym pisaliśmy w poprzednim artykule. Podczas zajęć przekłada się ona na szereg czynności nauczyciela i uczniów, a także na stosowanie charakterystycznych metod, a nawet rekwizytów. Wielu rodziców zadaje sobie pytanie: „Czym będą różniły się lekcje po wprowadzeniu w szkole oceniania kształtującego?".2 Poniżej doświadczenia i opinie nauczycieli stosujących w swojej praktyce informację zwrotną ucznia dla nauczyciela: Zebranie opinii od uczniów oparłam na ocenianiu kształtującym.
Na początku II semestru wspólnie z uczniami ustaliliśmy nacobezu dla nauczyciela.
Dotyczyło głównie sposobów i technik nauczania stosowanych podczas lekcji biologii.W ocenianiu kształtującym rodzice są partnerami w nauczaniu. W ocenianiu kształtującym bardzo ważny jest również fakt, że uczeń częściej dostaje informację zwrotną od nauczyciela swojego, lub kolegów z klasy, a znacznie mniej niż w klasycznym wydaniu typowego nauczania podającego ocen, stopni.NA CO BĘDĘ ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY OCENIANIU DOKŁADNIE I W JĘZYKU CZNIÓW SFORMUŁOWANE. PRZY OCENIANIU KSZTAŁTUJĄCYM NIE REZYGNUJEMY ZE STOPNI!. Podczas podsumowania lekcji lub tematu nauczyciel polecaOcena sumująca ma znaczenie przy podsumowaniu wiedzy nabytej przez ucznia i zwykle ogranicza się do stopnia. Ocena kształtująca natomiast służy uczniowi do tego, aby uświadomił sobie, co zrobił dobrze, co źle i jak może poprawid swoją pracę. W ocenianiu kształtującym uczeo otrzymuje mniej ocen (stopni), a częściej informacjęjednostkę modułową. W ocenianiu kształtującym powrócono do pisania konspektu lekcji, ale jest on tym razem głęboko przemyślany, przydatny każdemu nauczycielo-wi. Jego skróconą wersję przedstawiam poniżej na przykładzie jednostki metodycz-nej związanej z zagadnieniem siły wyporu. Przykładowy konspekt lekcji: • temat lekcji,Ocena kształtująca natomiast służy uczniowi do tego, aby uświadomił sobie, co zrobił dobrze, co źle i jak może poprawić swoją pracę.
W ocenianiu kształtującym uczeń otrzymuje mniej ocen (stopni), a częściej informację zwrotną od.
buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicamiV. Podsumowanie. Dlatego więc rodzaj stosowanego w ocenianiu symbolu jest mniej istotny niż jego umowne, zakodowane znaczenie. zakresie może samodzielnie kształtować swój rozwój. Wtedy motywacja do podejmowania wysiłku szkolnego może być trwalsza.Elementy oceniania kształtującego Elementy oceniania kształtującego Określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia Jasne sformułowanie celu Cel zrozumiały dla ucznia Sprawdzenie po lekcji czy cel został osiągnięty Elementy oceniania kształtującego Ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie .Jest to sposób oceniania od dawna znany w pedagogice, ale zapomniany. Na nowo został odkryty w Polsce, gdy przywędrował do nas z Zachodu. Tam za prekursorów oceniania kształtującego uważani są Black i Wiliam, którzy w 1998 roku opublikowali dwie broszurki pod tytułem „Wewnątrz czarnej skrzynki".Ocena kształtująca natomiast służy uczniowi do tego, aby uświadomił sobie, co zrobił dobrze, co źle i jak może poprawić swoją pracę. W ocenianiu kształtującym uczeń otrzymuje mniej ocen (stopni), a częściej informację zwrotną od nauczyciela czy kolegi. buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicamiNauczyciel na wybranych lekcjach i przy ocenianiu wybranych prac/działań ucznia: 1.Określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji zastanawia się, jakie cele chce zrealizować z.
Określa też, co chce, aby uczniowie osiągnęli.Ocena kształtująca natomiast służy uczniowi do tego, aby uświadomił sobie, co zrobił dobrze, co źle i jak może poprawić swoją pracę. W ocenianiu kształtującym uczeń otrzymuje mniej ocen (stopni), a częściej informację zwrotną od nauczyciela czy kolegi. â ş buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicamiW naszym komentarzu do pracy ucznia odnosimy się tylko do tego, co wcześniej zwarliśmy w kryteriach oceniania. Dlatego pracę nad oceną kształtującą rozpoczynamy przed przystąpieniem do sprawdzania prac uczniów. Właściwie zaczynamy ją w momencie planowania lekcji, czyli ustalaniu celu. IZ przeważnie nie jest jednorazowa, ma dalszy .Takie badanie może dotyczyć jednej czy kilku lekcji, a także być podsumowaniem wspólnej pracy w semestrze lub roku szkolnym. To pierwsze warto przeprowadzić, kiedy nasi uczniowie nie osiągają celów lekcji lub trudno nam zbudować właściwe relacje z zespołem. Nie powinniśmy wtedy stosować trudnych, wymagających czasu i przygotowańna konkretnej lekcji zależy od wielu czynników i jest zawsze wyborem nauczyciela. Należy jednak pamiętać, że zajęcia wg pierwszego schematu kształtują w uczniach samodzielność intelektualną, co jest korzystne z punktu widzenia kształtowania umiejętności uczenia się.
Nie ma natomiastOcena kształtująca natomiast służy uczniowi do tego, aby uświadomił sobie, co zrobił.
W ocenianiu kształtującym uczeń otrzymuje mniej ocen (stopni), a częściej informację zwrotną od nauczyciela czy kolegi. buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicamiKostki metodyczne (Komplet 2 szt.) Dwie kostki metodyczne pomagają nauczycielowi w rozpoczynaniu i podsumowaniu lekcji. Kostka - DOBRY POCZĄTEK organizuje nadbudowywanie nowej wiedzy na wiedzy już posiadanej przez uczniów, a kostka - PODSUMOWANIE pomaga w refleksji nad tym, czego uczniowie się nauczyli.Potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na włączaniu wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu postawionego przez nauczyciela. Ma temu służyć m.in.: wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia, wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia,OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE W NAUCZANIU RELIGII - OD TEORII DO PRAKTYKI Wraz z powrotem lekcji religii do szkoły (w 1990 roku) podejmowano różne dyskursy na temat oceniania osiągnięć uczniów, którzy uczestniczą w lekcji religii.Zagadnienie to wywoływało wiele kontrowersji i emocji.- ustalić w zespołach przedmiotowych w jakich klasach, kiedy i jaki rodzaj umiejętności szczegółowych mają zaprezentować uczniowie, - ustalić w zespołach przedmiotowych harmonogram hospitacji, - ustalić (indywidualnie przez nauczyciela) termin hospitacji, podczas której następuje prezentacja osiągnięć uczniów..
Brak komentarzy.