• szkolnasciaga.pl

Charakterystyka chłopów i inteligencji w weselu akt 1 cytaty

20 listopada 2019 13:46






Obraz chłopów Sposobem, w jaki ukazuje chłopów Wyspiański udowodnił, że pomimo, iż sam ożenił się z chłopką, nie jest ludomanem. Dokonał oceny na podstawie własnych obserwacji, przedstawiając chłopów zarówno z ich zaletami, jak i z ich wadami. Chłopi są ukazani jako wielka siła narodu, ale siła ta nie jest wykorzystana.Obraz inteligencji: Zachwycają się wsią, przyrodą, wiejską ciszą, strojami, obyczajami, ale są to tylko zachwyty pozorne. Popadają w modę chłopomanii. Lekceważą chłopów, gardzą nimi, są przekonani o swojej wyższości. Nie rozumieją życia wsi, nawet nie wiedzą jakie prace odbywają się na wsi np.Charakterystyka inteligencji w „Weselu" Tym, co od pierwszego dialogu charakteryzuje inteligencję w utworze jest poczucie wyższości nad chłopami. Wielu z nich nie ukrywa, że nie bawią się najlepiej na weselu i są w Bronowicach jedynie z obowiązku.Charakterystyka bohaterów Postacie realistyczne: Gospodarz - Włodzimierz Tetmajer, malarz, mieszkaniec Bronowic, żonaty z chłopką, Anną Mikołajczykówną (siostra Panny Młodej). To właśnie do niego przybywa Wernyhora, aby przekazać "Rozkaz-Słowo" i "pomówić o Przymierzu" (zespoleniu chłopów i inteligencji w walce o niepodległość).Scena 21 Poeta, Rachel Poeta i Rachela rozpoczynają rozmowę. Dogadują się doskonale, oboje operują licznymi odniesieniami do mitologii.

Poeta uznaje oczytaną Żydówkę za swą muzę, porównując ją do Galatei [w mitologii greckiej to nimfa.

Mężczyzna wywodzi się z inteligencji, pochodzi z miasta, a dokładnie z Krakowa. Bierze ślub z chłopką Jagną z Bronowic - jest to nielada wyczyn jak na czasy w których żył Pan Młody, jego rodzina odnosi się z dystansem do wyboru syna, traktuje[Dziennikarz; akt I, scena 1] Pon się boją we wsi ruchu. Pon nos obśmiwajom w duchu. - A jak my, to my się rwiemy Ino do jakiej bijacki. Z takich, jak my, był Głowacki. A, jak myślę, ze panowie Duza by już mogli mieć, Ino oni nie chcom chcieć! [Czepiec, akt I, scena 1] Oni się tam gniotą, tłoczą I ni stąd, ni zowąd naraz„Wesele" - obraz inteligencji Przedstawiciele inteligencji zgromadzeni na bronowickim weselu zostali ukazani jako grupa hermetyczna, niechętna ludowi, mająca do niego dystans i traktująca z wyższością chłopów. Zauważa to Czepiec: „Pon się boją we wsi ruchu./ Pon nos obśmiewajom w duchu".• Najważniejsze cytaty „Wesela" • Premiera spektaklu „Wesele" • Bibliografia: Bohaterowie • Panna Młoda - charakterystyka • Pan Młody - charakterystyka • Gospodarz - charakterystyka • Bohaterowie „Wesela" i ich pierwowzory • Fantastyczne osoby dramatu • Chłopi i inteligencja w „Weselu"Wieś ukazana w „Weselu" nie jest ukazana jedynie w myśl chłopomańskiej mody, ponieważ poza zachwytami nad jej powierzchownym pięknem, znajdziemy w utworze również krytykę małostkowości chłopów, pogoni za pieniądzem, a przede wszystkim pijaństwa.

To przecież Jasiek zgubił złoty róg, gdy schylał się po czapkę.WESELE Charakterystyka chłopstwa:->.

Zauważa to Czepiec: „Pon się boją we wsi ruchu./ Pon nos obśmiewajom w duchu".W tekście "Wesela" didaskalia pojawiają się bardzo często i zajmują w dramacie dużą objętość. Uwagi pojawiające się na wstępie to niezwykle rozbudowany, tworzący nastrojową atmosferę opis bronowickiej chaty - miejsca akcji.Krytyka inteligencji jest znacznie ostrzejsza i boleśniejsza, niż to miało miejsce w przypadku chłopów. "Wesele" uderza w złudzenia, zakłamanie i słabość inteligencji. Piętnowana jest przede wszystkim chłopomania, zauważona i skrytykowana już przez Żyda ("Pan się narodowo bałamuci." - akt I, sc.17).Branicki stanowi symbol nieprzygotowania inteligencji do realnego sojuszu z ludem.

Upiór - Jakub Szela - objawia się Dziadowi.

Jakub Szela był przywódcą chłopów podczas rzezi galicyjskiej w 1846 roku. Postać ta symbolizuje historię wzajemnej nienawiści chłopów i szlachty.Stanisław Wyspiański w swoim najsłynniejszym dramacie pt.: ,,Wesele" bardzo szczegółowo i w sposób dość okrutny przedstawił obraz inteligencji polskiej, której przedstawicielami w utworze byli: Pan Młody, czyli poeta Lucjan Rydel, poeta Kazimierz Przerwa Tetmajer, dziennikarz Rudolf Starzewski, ciotka Rydla Antonina Domańska oraz Isia, czyli Jadwiga Tetmajer.Obraz chłopów w oczach inteligencji w Weselu Stanisława Wyspiańskiego (akt 1 scena 30) oraz w odniesieniu do całości. Darmowe rozwiązanie pracy domowej, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum studia. Charakterystyka chłopów i inteligencji oraz sąd o narodzie polskim.Żyd mówi, że inteligencja i chłopi są rozdzieleni, jeden to Sas, drugi las. Scena 28. Żyd i Ksiądz. Mówią o sprzedawaniu chłopom towarów. Ksiądz nie płaci, tylko bierze. Żyd wskazuje na bójkę, Czepiec uderzył Maćka. Ksiądz krytykuje żyda za lanie wódki w głowy chłopów i oskarża go o bogaceniu się na chłopach.W chacie bronowickiej zgromadził poeta przedstawicieli wszystkich ważniejszych ówczesnych grup społecznych, a więc inteligencji i chłopów, Kościoła i środowisk żydowskich.Temat wypracowania:Inteligencja i chłopi w Weselu.Wykorzystaj poniższe fragmenty oraz opierając się na znajomości całego utworu, odczytaj społeczną wymowę .W "Weselu" ukazana została jako żydowska emancypantka, oczytaną, inteligentną ("zna cały Przybyszewski").

Rachela to młoda artystka, która we wszystkim dookoła widzi poezję.

Jako muzą wesela, dotrzymuje kroku Poecie w tworzeniu wierszy i wraz z nim jest inicjatorką fantastycznych wydarzeń w aktach II i III.Gdy Austriacy uznali, ze powstanie krakowskie nie ma szans powodzenia brutalnie spacyfikowali chłopów). Skąpany we krwi ukazuje się Dziadowi - jedynej postaci w dramacie, która brała udział w krwawych zajściach 1846 roku. Pomimo, że pokazuje się Dziadowi, jest przestrogą dla inteligencji. WernyhoraPoeta na wesele odbywające się w chacie jego brata przybył z miasta. Należy do szeregów inteligencji, ale jego świat, rządzony przez lirykę, wydaje się odróżniać go od innych postaci, które pojawiły się na przyjęciu.Motyw tańca - taniec pojawia się w „Weselu" w różnych odsłonach, najbardziej istotny jest jednak chocholi taniec z finałowej sceny dramatu - symbol narodowego marazmu i bezsilności. Motyw ducha - drugi akt dramatu stanowi swoisty seans zjaw i duchów: Widma, Rycerza, Stańczyka, Upiora i Wernyhory.Tytułowe wesele odbyło się kilka miesięcy wcześniej, 20 listopada 1900 roku w podkrakowskich Bronowicach. Poeta Lucjan Rydel (w dramacie Pan Młody) ożenił się z chłopską córką Jadwigą Mikołajczykówną, a na tym weselu bawili się i bronowiccy chłopi, i krakowska inteligencja. Zaproszony został także Stanisław Wyspiański.Pochodzi z podkrakowskich Bronowic. Jest przedstawicielką niższej klasy społecznej - chłopów. Jest młodą, piękną dziewczyną, miała szesnaście lat. Ma dwie siostry Marysie i Anne (Gospodynia). Panna Młoda przedstawiona przez Wyspiańskiego w Weselu całkowicie różni się charakterem, wiedzą, wychowaniem od rzeczywistej Jadwigi.Chłopi i inteligencja w Weselu. Uroczystości weselne stały się znakomitą okazją do przyjrzenia się relacjom dwóch grup społecznych: inteligencji i chłopom. Wyspiański dokonał pesymistycznej oceny polskiego społeczeństwa, które nie jest w stanie zjednoczyć się, by walczyć o wolność ojczyzny.Owo bratanie i pojednanie jest jednak tylko pozorne. Wyspiański w „Weselu" przedstawił Szereg sytuacji obrazujących prawdziwy Stan relacji pomiędzy chłopstwem a inteligencją. Już w pierwszym akcie ukazany jest główny problem uniemożliwiający prawdziwe zjednoczenie polskiego społeczeństwa.Akt 1. DEKORACJA: Noc listopadowa; w chacie, w świetlicy. Izba wybielona siwo, prawie błękitna, jednym szarawym tonem półbłękitu obejmująca i sprzęty, i ludzi, którzy się przez nią przesuną.Z „Wesela" wyłania się obraz chłopów „skłonnych do bitki i wypitki".Są oni zapalczywi, uparci i kierują się własnym rozumem, choć jednocześnie wykazują się dobrymi chęciami. Jest to grupa wewnętrznie zróżnicowana, o ukształtowanej świadomości narodowej, lecz potrzebują odpowiedniego przewodnictwa, które utwierdziłoby ich w tej świadomości.Pomimo pozorów ludomanii, inteligencja gardzi chłopami. W Weselu ludzie z miasta (np, Radczyni) myślą o chłopach schematycznie, są przekonani o swej wyższości i naturalnej roli przewodnika narodu (chociaż równocześnie obawiają się chłopów)..


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz