• szkolnasciaga.pl

Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim

13 października 2019 09:07






Charakterystyka ucznia upośledzonego w stopniu lekkim Rozpoznanie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim sprawia poważne trudności, gdyż dzieci te nie wyróżniają się swym wyglądem zewnętrznym od rówieśników i dopiero po wnikliwej obserwacji możne zobaczyc istotne odchylenia w funkcjonowaniu określonych czynników .Niemniej pomimo tych trudności, można ustalić pewne cechy typowe dla tej grupy niepełnosprawności. Dzieci z niepełnosprawnością w stopniu lekkim na ogół nie różnią się pod względem wyglądu zewnętrznego i rozwoju fizycznego od swoich rówieśników w normie intelektualnej.Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim dotyka 70% - 80% populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Takie osoby posiadają poziom intelektualny charakterystyczny dla 12 roku życia i inteligencję na poziomie 55-69 (skali Wechslera). Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim:1.1 Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej Głównym powodem utworzenia pojęcia niepełnosprawności intelektualnej była chęć odejścia od terminów używanych dotychczas w diagnostyce psychiatrycznej, takich jak debilizm, imbecylizm czy idiotyzm, które uznane zostały za przyczyniające się do stygmatyzacji osób niepełnosprawnych.CHARAKTERYSTYKA UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO (FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE, INTELEKTUALNE, PSYCHICZNE, SOMATYCZNE).

Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim ( I.I.

52 - 67 ). Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim charakteryzują się najłagodniejszą formą niedorozwoju umysłowego.Charakterystyka ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim stanowią ok.75 % populacji ogólnej osób upośledzonych umysłowo. Na ogół nie różnią się fizycznie od swoich rówieśników .Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej (cz.2). Osoby upośledzone intelektualnie w stopniu lekkim nie różnią się pod względem wyglądu od osób w normie intelektualnej. (2005) stwierdza, że upośledzenie intelektualne w stopniu umiarkowanym wiąże się z .CHARAKTERYSTYKA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE W STOPNIU GŁĘBSZYM 1. Definicja i stopnie niepełnosprawności intelektualnej Niepełnosprawność intelektualna jest to „niepełnosprawność powstająca przed 18. rokiem życia, charakteryzująca się istotnymi ograniczeniami zarówno w funkcjonowaniu intelektualnym,3 Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej 91 Osoby przeciętnie inteligentne IQ Osoby mało inteligentne IQ Osoby upośledzone w stopniu lekkim IQ Osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym IQ Osoby upośledzone w stopniu znacznym IQ Osoby upośledzone w stopniu głębokim IQ Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a procesy spostrzegania sprawność spostrzegania w normie .Niekiedy upośledzenie umysłowe może zostać nabyte też w późniejszym etapie rozwoju poprzez urazy, zatrucia, a także w przebiegu zaburzeń wzrostu i odżywiania.

Stopnie upośledzenia umysłowego i ich objawy.

Pierwszy stopień to upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. IQ wynosi wtedy 55-69 w skali Wechslera.Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, a więc i w szkołach ogólnodostępnych.Zalecenia co do formy kształcenia zapisane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego są tylko sugestią.Mowa w upośledzeniu lekkim często pod względem formy i składni nie różni się od mowy dzieci w normie intelektualnej. Jest tylko uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu. Ogólnie jednak stwierdza się uboższy zasób słów przy przewadze słownictwa biernego nad czynnym.Terminologia. Sformułowanie „niepełnosprawność intelektualna" jest stosunkowo nowe, terminologia z nim związana nie jest w pełni uporządkowana a jej zakres podlega pewnej zmienności zależnie od aspektu w jakim jest rozpatrywane (kryteria medyczne, społeczne, pedagogiczne). Sama nazwa powstała na skutek trendów w pedagogice specjalnej i psychologii, mających na celu odejście .Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim (upośledzenie umysłowe lekkie, dawniej debilizm - niestosowana z uwagi na negatywne znaczenie w języku potocznym) - poziom intelektualny osób dorosłych charakterystyczny dla 12.

roku życia.

Ta forma deficytu intelektualnego stanowi najwięcej rozpoznań.Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Charakterystyka osoby upośledzonej w stopniu umiarkowanym Pojęcie upośledzenia umysłowego jest bardzo szerokie zarówno ze względu na zróżnicowane stopnie upośledzenia, które obejmuje, są to: zaburzenia sprawności motorycznej, zaburzenia zachowania, zaburzenia somatyczne, motywacji, emocjonalności, uwagi, pamięci, myślenia.W przypadku osób niepełnosprawnych intelektualnie wyróżniamy cztery stopnie niepełnosprawności. Ich charakterystyka prezentuje się następująco: Niepełnosprawność w stopniu lekkim charakteryzuje się wolnym tokiem spostrzegania, które jest nieprecyzyjne. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mają trudność .W tym miejscu zostanie dokonana krótka charakterystyka wyżej wymienionych stopni niepełnosprawności intelektualnej: Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Grupa osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną jest grupą najliczniejszą, ponieważ należy do niej około 75% wszystkich upośledzonych osób.Ta podgrupa stanowi około 10% wszystkich niepełnosprawności umysłowych. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym: Spostrzeżenie jest mniej dokładne niż w niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim.

Występują trudności w wyodrębnianiu istotnych cech przedmiotów i zjawisk.Charakterystyka dziecka.

Odnosi się to zarówno do indywidualnego przypadku, jak również do często dokonywanej oceny ogólnej. W wyglądzie zewnętrznym na ogół nie dostrzega się większych odchyleń i nieprawidłowości w porównaniu z ich zdrowymi rówieśnikami o normalnym .Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; Dobre praktyki. Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej; IPET dla uczennicy z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjumCharakterystyka dziecka upośledzonego umysłowego w stopniu lekkim jest skomplikowana z uwagi na ogromne zróżnicowanie jednostkowe. Rodzaj i poziom zaburzeń wynika z faktu, iż etiologia upośledzenia w stopniu lekkim zawiera kilka czynników patogennych.• Osoby upośledzone w stopniu lekkim - IQ 50-69 • Osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym - IQ 35-49 • Osoby upośledzone w stopniu znacznym - IQ 20-30 • Osoby upośledzone w stopniu głębokim - IQ 0-19 4.1. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a procesy spostrzegania Niepełnosprawność w stopniu lekkim:69-55 IQ Wechslera - upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.

Odpowiada ono poziomowi inteligencji osoby w wieku 10-12 lat i stanowi najłagodniejszą formę niedorozwoju.

Jest to najczęściej diagnozowany typ niepełnosprawności intelektualnej (stanowi 85% wszystkich rozpoznań).„Dostałem lekki stopień niepełnosprawności i właśnie się dowiedziałem, że nic mi z tego tytułu nie przysługuje. To po co go dają?" - z takim problemem zgłaszało się do Centrum Integracja wiele osób. Trudno wprost odpowiedzieć na tak postawione pytanie, bo prawdopodobnie każdy miał inne oczekiwania związane z uzyskaniem orzeczenia.Dzieci upośledzone w stopniu lekkim najszybciej osiągają dojrzałość w sferze postaw, wartości, przekonań i poglądów moralnych natomiast dojrzałość w sferze uczuć moralnych i wiedzy moralnej osiągana jest najwolniej. Osoby te charakteryzują się również słabą samodzielnością.Tworzą one obraz kliniczny niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Dzieci, napotykające trudności w procesie uczenia się, pomimo udzielonego im wsparcia ze strony pedagoga, są kierowane do poradni psychologiczno-pedago-gicznych w celu poddania ich procedurze diagnostyczno-orzekającej. Pytania o diagnozę Mama Piotra, lat 101 Agata Rybarczyk, Ewa Łaszczyńska Maćkowiak Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim Sprawność umysłowa dziecka zależy w znacznej mierze od uwarunkowań biologicznych, zmienia się jednak wraz z wiekiem pod wpływem otoczenia stymulującego dziecięcy rozwój. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim bywa zazwyczaj nie rozpoznawana u dziecka aż do wieku .Rozpowszechnienie niepełnosprawności intelektualnej w populacji ogólnej szacuje się na około 1%, natomiast w grupie wiekowej 10-14 lat osiąga ono 2-3%. Wynika to przede wszystkim z tego, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim po osią-Lekka niepełnosprawność intelektualna (F70 w ICD-10) - napisał w Poszukuję informacji: Jak sobie radzą w życiu dorosłym osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną (F70 w ICD-10)? Czy ich życie jest szczęśliwe, dostatnie? Jak wygląda ich życie społeczne i emocjonalne?DZIECKO UPOŚLEDZONE UMYSŁOWO W STOPNIU LEKKIM 2.1 Charakterystyka dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. W tym miejscu chciałabym pokrótce opisać dzieci zakwalifikowane do kategorii niedorozwoju umysłowego w stopniu lekkim, ponieważ to właśnie z takimi uczniami coraz częściej pracuję..


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz