• szkolnasciaga.pl

Zinterpretuj przywołanie w weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu

5 stycznia 2020 21:07






Kompozycja utworu Dramat Stanisława Wyspiańskiego składa się z trzech aktów, przy czym zwyczajowo pierwszy nazywany jest realistycznym, gdyż opiera się na przedstawieniu fragmentów rozmów gości weselnych, drugi - fantastycznym, bo pojawiają się w nim „niespodziewani" goście, zjawy, trzeci - realistyczno-fantastycznym, ponieważ mówi o przygotowaniach do zrywu narodowego .(1 p.) Wytłumacz sens tytułu Skrwawiona sukmana. Zadanie 14. (2 p). Zinterpretuj przywołanie w Weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu.W gromach i wichrze szalejąi gasną w gromach i wichrze -w mroku mdlejące i cichsze -już ledwo, ledwo widnieją -znów wstają - wracają ogromne,olbrzymie, żyjące .I. Zadanie 12. (1 p.) Objaśnij na podstawie całego artykułu Franciszka Ziejki, dlaczego chłopi traktowali powstańców jako „zbrodniarzy". Zadanie 13. (1 p.) Wytłumacz sens tytułu Skrwawiona sukmana. Zadanie 14. (2 p). Zinterpretuj przywołanie w Weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu.Na stwierdzenie, że w weselu tym widać jedność narodu, Ojciec odpowiada, iż: "pany się nudzą sami, / to sie pieknie bawiom z nami (chłopami)". Dziad jednak nie ustępuje i wspomina okres rabacji galicyjskiej z 1846 r. oraz rzezi dokonanej przez chłopów na mieszkańcach folwarków. Później wspomina też epidemie tyfusu i cholery .I.

Zadanie 12.

(1 p.) Objaśnij na podstawie całego artykułu Franciszka Ziejki, dlaczego chłopi traktowali powstańców jako „zbrodniarzy". Zadanie 13. (1 p.) Wytłumacz sens tytułu Skrwawiona sukmana. Zadanie 14. (2 p). Zinterpretuj przywołanie w Weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu.I. Zadanie 12. (1 p.) Objaśnij na podstawie całego artykułu Franciszka Ziejki, dlaczego chłopi traktowali powstańców jako „zbrodniarzy". Zadanie 13. (1 p.) Wytłumacz sens tytułu Skrwawiona sukmana. Zadanie 14. (2 p). Zinterpretuj przywołanie w Weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu.I. Zadanie 12. (1 p.) Objaśnij na podstawie całego artykułu Franciszka Ziejki, dlaczego chłopi traktowali powstańców jako „zbrodniarzy". Zadanie 13. (1 p.) Wytłumacz sens tytułu Skrwawiona sukmana. Zadanie 14. (2 p). Zinterpretuj przywołanie w Weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu.Gospodarz, który od lat zamieszkuje podkrakowskie Bronowice, głęboko wierzy w moralność chłopów i ich chęć odzyskania niepodległości. Mimo rabacji galicyjskiej i konfederacji barskiej, ufa w możliwość wspólnej walki ludu i inteligencji. Staje się niejako pośrednikiem pomiędzy dwiema warstwami społeczeństwa.Symbolika w „Weselu" jest bardzo bogata. Tworzą ja:. Jakub Szela (przywódca rzezi galicyjskiej 1846) objawia się Dziadowi - uczestnikowi rabacji .Upiór jest dla Dziada symbolem wspomnienia, dowodem że pamięta o tamtych wydarzeniach z 1846 r.

Pamięta o tym, że jeszcze nie może .Symbolem rabacji galicyjskiej w dramacie Stanisława Wyspiańskiego.

W scenie 15 aktu II skonfrontowany jest on z Dziadem, który brał udział w powstaniu. Upiór wypomina, iż chłopi zapomnieli o przeszłości.Jak obliczają historycy, w czasie rozruchów zwanych rabacją zginęło około 800 do 1000 osób. Blisko trzy tysiące innych zostało w okrutny sposób pobitych, okaleczonych i osadzonych w austriackich więzieniach. Spalono około 470 dworów oraz ponad 50 plebanii. [.] 6. Rabacja galicyjska poraziła polskie społeczeństwo.- symbole narodowe - zbiorowych mitów, spychanych w niepamięć lęków (Upiór - Jakub Szela), snów o wspaniałej przeszłości (Rycerz), wspomnień o hańbie (Hetman), marzeń o solidarnej walce o wolność (Wernyhora). Przedmioty symboliczne w Weselu to: - złota podkowa gubi ją koń Wernyhory, pełni funkcję symbolu szczęścia .KONFRONTACJA NARODOWYCH MITÓW W „WESELU" Każdy naród tworzy mity związane z miejscami, wydarzeniami i bohaterami. MITY to tzw. wyidealizowane wydarzenia, które urosły do rangi legendy. Tendencja tworzenia legend o bohaterach i wydarzeniach jest ściśle związana z historią narodu.Szukają w Bronowicach Arkadii.Charakterystyka chłopstwa w "Weselu" drukuj. poleca 82 %.

ale jej nawet zagrozić kosą,-> w świadomości inteligencji i chłopów jest zakorzeniona dawna rzeź.

Przeczytałeś opracowanie - sprawdź czy zdasz na 6.Podstawowe informacje o bohaterze Jak głosi słynna Plotka o Weselu Tadeusza Boya-Żeleńskiego, za postacią Gospodarza kryje się Włodzimierz Tetmajer. Należał do inteligencji, był znanym artystą młodopolskim. Pochodził z rodziny zdeklasowanej szlachty, która miała majątek w Ludźmierzu pod Nowym Targiem.Utwór powstał w 1839r. jako fragment pieśni VIII „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu" Inspiracją do jego napisania stał się pobyt Juliusza Słowackiego w budowli, którą wówczas uważano za grobowiec króla Agamemnona (króla Argos i Myken, naczelnego wodza wojsk greckich pod Troją), a która po późniejszych badaniach okazała się być skarbcem Arteusza.Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 2 część 2 Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w3 9. i 10. Tematy podejmowane w twórczości Kazimierza Przerwy-Tetmajera 12. i 13. Młodopolskie inspiracje w twórczości Leopolda Staffa 14. Impresjonizm w cyklu poetycki dekadent, gwara, folklor omówić treść wierszy: Koniec wieku XIX; Lubię, kiedy kobieta ; Melodia mgieł nocnych opisać przeżycia, wynikające z lektury wierszy streścić fragment utworu Na skalnym Podhalu * wskazać .Akcja dramatu rozgrywa się w izbie wiejskiej chaty, w której słychać dźwięki weselnej muzyki i gwar toczących się za ścianą rozmów.

W scenie pierwszej odbywa się rozmowa Dziennikarza z Czepcem, który stara się zmusić przybysza z miasta.

Zadanie 12. (1 p.) Objaśnij na podstawie całego artykułu Franciszka Ziejki, dlaczego chłopi traktowali powstańców jako „zbrodniarzy". Zadanie 13. (1 p.) Wytłumacz sens tytułu Skrwawiona sukmana. Zadanie 14. (2 p). Zinterpretuj przywołanie w Weselu wspomnień o rabacji galicyjskiej w kontekście problematyki utworu.Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 2 DE Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym , będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami.Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.* oznacza materiał fakultatywny.Jeżeli umieścimy jednak tę deklaracje w kontekście całej twórczości fraszkopisarskiej Kochanowskiego zobaczymy, że jego pozornie lekkie dziełka, często podszyte są goryczą, żalem, ironią, a powyższa deklaracje jest tylko grą z czytelnikiem. Dalsza część wiersza ujawnia motywacje podmiotu: Pieśni, tańce i biesiadyNa użytek swego utworu i treści, które chce w nim wyrazić tworzy szereg pojęć-symboli mających mu to umożliwić. Z problemami społecznymi i psychologicznymi rozprawia się za pomocą języka ciała. „Gęba", „pupa" i „łydka" - tak brzmią pojęcia, za pomocą których pisarz mówi o zasadniczych dla swego dzieła kwestiach.Kochanowski posłużył się okolicznikami czasu: „jutro", „dziś", a ominął czasowniki (konstrukcja eliptyczna), w ten sposób zmniejszył dystans między oddalonymi od siebie w rzeczywistości często o wiele lat etapami życia. Powoduje to, że odbieramy jego długie życie jako nie tylko dynamiczne, ale również chwilowe, ulotne.Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 2 część 2. Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w drugim semestrze klasy 2.Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny Ponad słowami klasa 2 część 1 Poziom rozszerzony Numer i temat lekcji Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) WymaganiaMickiewicz odwołuje się także w "Dziadach" do popularnego w romantyzmie przekonania o Bożej sprawiedliwości, która prędzej czy później dosięgnąć miał prześladowców, których reprezentantem jest w dramacie Doktor, zabity uderzeniem pioruna (pierwowzorem postaci był Aleksander Becu, ojczym Słowackiego).• zinterpretować obraz Dwurnika i graffiti Banksy'ego w kontekście fragmentów powieści • odnaleźć elementy literatury postmodernistycznej w książce i omówić ich funkcję • podjąć dyskusję na temat współczesnego systemu wartości w kontekście powieści Pilcha *62. i 63.• omówić funkcję osób dramatu w kontekście całości • wskazać symbole obecne w dramacie • przedstawić kompozycję Wesela *• zaprezentować kontekst historyczny utworu - wypowiedzieć się na temat rabacji galicyjskiej • stworzyć obraz inteligencji i chłopstwa przełomu wieków na podstawie tekstu.


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz