Same epitety określają rzeczownik, w tym przypadku osobę, więc z pewnością służą one opisaniu osoby jaką jest właśnie adresat.-określić adresata wypowiedzi, -określić swoistość dialogu -wskazać cechy miłości romantycznej, -określić funkcje paralelizmów, -wyjaśnić, dlaczego Niepewność jest piosenką, -zaproponować wypowiedź kochanki - sformułować prawdy o miłości, - przedstawić podobieństwa między uczuciem podmiotu a postawą werteryczną,Analiza i interpretacja utworu poetyckiego Analiza - badanie i opis kompozycji utworu; podmiot liryczny, zabiegi poetyckie, motyw utworu, sytuacja liryczna, zasady, którymi kierował się poeta. Interpretacja - odpowiedź na pytanie, czemu służy powyższa konstrukcja, utworu, sens wynikający z niego, jak utwór mieści się w historii i filozofii, jest to działanie badawcze .7. Rozpoznaj sytuację liryczną (komunikacyjną) w wierszu - kim jest osoba mówiąca i do kogo się zwraca (adresat wypowiedzi lirycznej). Scharakteryzuj osobę mówiącą - w jaki sposób się ujawnia, w czyim imieniu się wypowiada, jakie emocje ujawnia, co można powiedzieć o jej postawie wobec świata). 9.LEKSYKALNE - animizacja (ożywienie) - nadawanie przedmiotom lub zjawiskom cech charakterystycznych dla świata żywych - epitet - wyrazy określające, które podkreślają bądź uwydatniają jakąś charakterystyczną cechę opisywanego przedmiotu, osoby, zjawiska czy stanu.
Najczęściej występują w formie przymiotników, lecz epitetem .4.
Rola tytułu i motta tekstu Określenie charakteru tytułu i motta oraz jego funkcji w utworze poetyckim. Tytuł może: określać główny motyw (temat) wskazywać na gatunek tekstu określać adresata wypowiedzi … 5. Temat i forma utworu Określenie tematu i formy utworu poetyckiego może prowadzić do rozpoznania znaczenia tekstu.Adresatem utworu jest na pewno Bóg chrześcijański, określany biblijnym rzeczownikiem "Pan". W całym utworze znajdziemy wskazujące na adresata zaimki osobowe "Cię, Ciebie, Tobie" i dzierżawcze "Twoje, Twej". Wszystkie są pisane wielką literą, co potwierdza, że adresatem jest właśnie Bóg.przenośnia(metafora)-połączenie wyrazów,które tworzy zupełnie nowe znaczenie epitet-środek stylistyczny najczęściej przymiotnik określa rzeczownik np.widok szeroki porównanie-coś jest do czegoś porównane i występuje tam słówko jak,niby,na kształt np. wesoły jak szczygieł apostrofa-bezpośredni zwrot do odbiorcy w wierszu np.gościu siądź pod mym pniem a odpocznij sobiej. epitety określające przeżycia tancerzy, k. autoironia w wypowiedziach bohatera, l. terminologia muzyczna, m. muzyczność, rytmika wydobyta przez np.: - graficzny układ tekstu - nieregularność budowy wersyfikacyjnej - składnię eliptyczną - bogaty układ rymów (wewnętrzne, zewnętrzne).
4.Interpretacja wiersza - sprawdź jak napisać interpretację wiersza, jak wygląda schemat interpretacji.
i jest utworem łączącym jeszcze elementy poetyki klasycystycznej i myśli bliskie ludziom Oświecenia z cechami charakterystycznymi dla nadchodzącego już przełomu romantycznego. Mickiewicz sięga po typowo klasycystyczny gatunek, jakim jest oda. Zgodnie z poetyką gatunku jego utwór utrzymany jest w tonie wysokim, poeta posługuje się .określa, jaka jest główna myśl utworu literackiego określa strukturę utworu III. Tworzenie wypowiedzi. Elementy retoryki wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, III.1.4każdym razem do innego adresata - określa nadawcę wypowiedzi - wyjaśnia, kto i w jakim celu sformułował wypowiedzi - redaguje wypowiedzi w imieniu różnych nadawców - zeszyt ćwiczeń: 21 - 25 O intencji wypowiedzi. 2 - słucha nagrań - opowiada o wysłuchanych scenkach - wyjaśnia, czym jest intencja wypowiedzipowiadamiaj mnie automatycznie o kazdej nowej wypowiedzi w tym pytaniu. Odpowiedz. Zadaj Pytanie OdpowiedzWypowiedzi normatywne nie opisują ani nie wartościują rzeczywistości, ale wskazują pewien wzór powinnego zachowania.
Wypowiedzi te sugerują, iz określony adresat wypowiedzi powinien zachować się w określony sposób (schemat.
Normy prawne to wypowiedzi normatywne.c) jednostki systemu językowego: fonemy - zespół cech danej głoski, nie mają własnego znaczenia, ale wpływają na znaczenie większych cząstek, np. pasek - piasek, klata - krata, morfemy - najmniejsze cząstki znaczące, służące do budowania słów, np. młyn-arz- u, gdzie młyn- wskazuje na podstawowe znaczenie, -arz na wykonawcęPlan pracy z języka polskiego do programu „Teraz polski!" - klasa VI szkoły podstawowej 170 godzin lekcyjnych Numer i temat lekcji Liczba• określa relacje między nadawcą i adresatem utworu, • na podstawie wypowiedzi nadawcy określa jego stosunek do życia i świata Jan Kochanowski Na lipę • wyjaśnia znaczenie utworu własny-mi słowami, • tworzy wypowiedź o charakterze zachęty, • formułuje zaproszenie • wyszukuje w tekście epitety i po-równania,• epitet • osoba mówiąca w wierszu • nastrój utworu • określa temat utworu • przedstawia osobę mówiąca w wierszu • określa cechy bohaterki • wskazuje w tekście wersy, strofy, rymy • wskazuje w wierszu epitety • określa nastrój utworu • tworzy poetyckie określenia dla zjawisk przyrody przedstawionych na zdjęciach(Jako pierwszy wyraz zapisz epitet, a obok w nawiasie rzeczownik, którego jest.
(Lipa zwraca się do adresata) „Go ściu, siądź pod mym liściem, a odpocznij sobie!.
Pogrubiono figurę retoryczną wzmacniającą siłę wypowiedzi. Nazwij ją.Adresaci programu na lekcjach języka polskiego mają trudności. wypowiedzi pisemnej: opowiadanie, list prywatny i oficjalny, opis. zinterpretować utwór liryczny (określa podmiot liryczny, potrafi znaleźć w tekście przenośnię, epitet, wyraz .- konkretyzuje podmiot liryczny, określa adresata wypowiedzi poetyckiej, wyróżnia obrazy poetyckie, analizuje budowę wiersza, dostrzega związek między budową wiersza a jego zawartością znaczeniową, stawia hipotezy interpretacyjne i uzasadnia je;określa cechy pieśni opisuje obraz poetycki przyporządkowuje utwór do gatunku literackiego określa postawę podmiotu lirycznego opisuje adresata lirycznego II. Kształcenie literackie i kulturowe. Odbiór tekstów kultury określa temat i główną myśl tekstu - I.2.3 określa tematykę wypowiedzi lirycznejMATERIAŁ PODRĘCZNIK Plansza Dziwny ten świat, s. Lechoń Preludium, s. 10 Tajemnice kosmosu, s. 12 Ziemia we wszechświecie (E. Überlacker Kosmos. U granic przestrzeni i czasu), s. 14 Pierwsze lądowanieTymi słowani chór określa istotę ludzkiego losu. Uważa, że na ziemi nie zazna się szczęścia. Następnie od czterech ostatnich wersów pierwszej strofy do ońca pieśni adresatem jest sam Edyp. W drugiej strofie zastosowano retrospekcję. Chór opowiada o dawnych latach szczęścia Edypa, kiedy poddania szanowali go i wychwalali pod .Identyfikuje adresata plakatuIdentyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi - II.3.2 Stosuje intonację poprawną ze względu na cel wypowiedzi - II.3.6 Określa adresata artykułu Interpretuje głosowo utwór II. Kształcenie językowe. Gramatyka języka polskiego Rozpoznaje w wypowiedziach części mowyświadomie porządkuje treści zgodnie z trójdzielną kompozycją wypowiedzi, stosuje zasady poprawności stylistycznej, językowej, wyranie i poprawnie wymawia wyrazy, poprawnie akcentuje wyrazy i zdania, uzasadnia własne zdanie za pomocą rzeczowych argumentów, dobiera środki językowe w zależności od adresata wypowiedzi w oficjalnych• epitet • recytacja • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów • wskazuje w tekście wersy, strofy, rymy • odszukuje w wierszu epitety • wygłasza utwór z pamięci wiersza • przedstawia własne propozycje nazw oryginalnych dań 18. Dorośli i dzieci • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 1. Mój dom, mois.140 -wskazuje osobę mówiąca i adresata wypowiedzi-nazywa uczucia łączące Oblubienicę i Oblubieńca-rozumie, czym jest alegoria-wskazuje w tekście porównanie, metaforę, epitet -włącza się do dyskusji-wyraża wrażenia po przeczytaniu utworu -dostrzega słowny i alegoryczny sens utworu-podaje przykłady alegoriiokreśla adresata wypowiedzi lirycznej. określa nastrój wiersza. analizuje budowę wiersza. wyróżnia epitety i określa ich funkcję Poziom C uzupełnia schemat określeniami dotyczącymi obrazu poetyckiego. poprawnie zapisuje wyrazy z ó/u, rz/ż, ch/h, ę/em, en, ą/om, on. przekształca wypowiedzi poetyckie na język potoczny.
Brak komentarzy.