Scharakteryzuj Izabelę Łęcką zwróć uwagę na jej pochodzenie i wychowanie i ich wpływ na ukształtowanie jej postawy wobec świata. Spróbuj znaleźć też argumenty uzasadniające stosunek Izabeli do Wokulskiego.Warto zwrócić uwagę na podmiot liryczny i odbiorcę utworu. Osobą mówiącą w wierszu jest myśliciel, wypowiadający się w imieniu wszystkich ludzi. Kieruje on swoje słowa do człowieka. Wskazuje to na lirykę zwrotu do adresata, o czym świadczą słowa: „Przeto chciejmy" oraz „A ty, coć Bóg dał siłę".Fraszka czy klejnot drogi - człowieka Renesansu refleksja o cnocie. Rozwiń temat, analizując podane utwory J. Kochanowskiego. Zwróć uwagę na postawę podmiotu lirycznego wobec świata i losu.Wtedy jego zadaniem byłoby podszywanie się pod Proroka i modyfikowanie jego wizji, aby nakłonić człowieka do sprzeciwiania się Bogu. Cztery podmioty liryczne nakładają się na siebie i ze sobą współgrają, co wskazuje na polifoniczny charakter "Dies irae". Słowa poszczególnych podmiotów są trudne do wyodrębnienia, wypowiedzi .Podmiot liryczny i jego kreacja. Podmiot liryczny jest ukazany w wierszu całkiem wprost. Jest to mieszkaniec miasta, który upaja się najbardziej prozaiczną czynnością - jazdą na przedzie tramwaju i gra na nosie krytykom, do których adresuje swą wypowiedź. Jego wypowiedzi zwieńczone są często wykrzyknieniami i wręcz rażą .Scharakteryzuj wizerunek boga i jego relacje z człowiekiem w Psalmie 23 i 91 Zwróć uwagę na kreację podmiotu i adresata lirycznego w obu utworach.
3.Podmiot liryczny psalm 23 :człowiek modlący się do boga.
oba psalmy są wyznaniem wiary , ufność w boską moc pozwala człowiekowi .Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza Poezja, określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza Ranyjulek z pierwszym tekstem.Warto także zwrócić uwagę, iż podmiot liryczny wspomina, że skraplająca ją rosa potrafiła obmyć brud. Widzimy więc, że „madonna" to symbol ideału, czystości, utraconego dzieciństwa poety. Można powiedzieć, że jest ona muzą dającą natchnienie do tworzenia.Podmiot liryczny to osoba mówiąca w utworach lirycznych, czyli między innymi w wierszu. Podmiot liryczny mówi przeważnie o swoich osobistych wrażeniach, przeżyciach, uczuciach, doznaniach, choć może być również rodzajem komentatora zdarzeń, w sposób zbliżony do narratora występującego w powieściach.Podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do odbiorcy w celu zwrócenia jego uwagi na przedstawioną sytuację i nie jako zmuszenia go do podjęcią stanowiska reprezentowanego przez nadawcę. W utworze wystepują wyrazy i zwroty nazywające zło, nacechowane negatywnie np. "nie patrzcie wilkiem", "ludożercy", "nie depczcie".Do kogo mówi podmiot liryczny? Czy to wiersz skierowany do konkretnego adresata? Jakie są relacje między podmiotem a adresatem: dystans (ja - ty, ja - wy) czy identyfikacja (my, ja - my)? Określ sytuację liryczną To, jak wypowiada się podmiot liryczny i w jakich okolicznościach, determinuje sytuację liryczną.SYTUACJA LIRYCZNA → podmiot próbuje odpowiedzieć na pytanie, czym jest miłość, jaka jest jej natura.
Zachowuje się jak psychoanalityk (analizuje, bada to, co przeżywa).
Zwróć uwagę na formę wypowiedzi, kreację podmiotu lirycznego, jego stosunek do tematu.Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza "Poezja", określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza "Ranyjulek" z pierwszym tekstem. Czytaj więcej: MATURA .Wiersz „Witajcie, kochane góry" stanowi część zbioru poezji Jana Kasprowicza, zatytułowanego „Księga ubogich". Podmiot liryczny powraca w nim do bliskiego mu miejsca, położonego w górach. Kontrast pomiędzy tamtejszą scenerią, a miejskim zgiełkiem, z którym przed powrotem obcował na co dzień, wywołuje u niego refleksje nad życiem.Hołd oddają Emilii Plater także żołnierze. Wśród tych młodszych pojawia się grono starych wiarusów pamiętających Kościuszkę i wiele krwawych walk stoczonych pod jego komendą. Podmiot liryczny (stylizowany na narratora) podkreśla, że nigdy nie przelali łzy, a tego dnia płakali szczerze.Do Justyny. Tęskność na wiosnę - analiza i interpretacja „Do Justyny. Tęskność na wiosnę" to jeden z najpiękniejszych wierszy miłosnych, nie tylko w twórczości Karpińskiego, ale w ogóle w literaturze polskiej. Należy on do grupy wierszy, który przyczynił się do zdobycia przez poetę sławy „śpiewaka Justyny".Dołącz do nas i ucz się w grupie. DAJE NAJ Przypomnij sobie definicje gatunkowa hymnu i odnieś ja do tekstu Słowackiego.
Zwróć uwagę na to, kto w utworze wysuwa się na pierwszy plan Odpowiedz.
Jaki zachodzi stosunek między zakresami nazw: kot - zwierze drapieżnePodmiot liryczny snuje rozważania nad rolą tradycji narodowej i romantycznej, próbuje się od niej uwolnić (gestem świętokradczym), jak sugeruje tytuł utworu. Jego postawa jest niejednoznaczna. Podsumowanie: (1) Podmiot liryczny, zrywając z tradycją, wie, że jest to gest Herostratesa.2.zwróć uwagę na tytuł utworu lub jego brak, epokę w której powstał oraz autora. 3.ustal jaki jest temat utworu. 4.Określ czym jest wiersz(np. opis, monolog, dialog itp.) do jakiego typu liryki należy.(bezpośredniej, pośredniej, inwokacyjnej, zbiorowej) 5.Przedstaw podmiot liryczny i adresata oraz scharakteryzuj relacje między nimi.Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza "Poezja", określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza "Ranyjulek" z pierwszym tekstem. Jutro drugi próbny .Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza Poezja, określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza "Ranyjulek" z pierwszym tekstem.Podmiot liryczny i jego kreacja. Podmiotem lirycznym jest pielgrzym, wędrowiec, tułacz. Jest on jednocześnie głównym bohaterem lirycznym tekstu. Znajduje się, jak sam tytuł wskazuje, na stepie, otwartej przestrzeni, która romantykom kojarzyła się ze swobodą i wolnością.
Prawdopodobnie bohater ten nie jest sam.Zwróć uwagę na funkcję toposu snu.
Streszczenie trenów Jana Kochanowskiego. Owo rozważanie wprowadza z kolei podmiot liryczny w głęboki kryzys światopoglądowy, wyrażony przez zwątpienie.Treny są świadectwem kryzysu światopoglądowego i religijnego poety.Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza "Poezja", określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza "Ranyjulek" z pierwszym tekstem.teryzuj podmiot liryczny wiersza Poezja, określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza Ranyjulek z pierwszym tekstem. Rozwinięcie tematu (maksymalnie 25 pkt) 1. Rozpoznanie wstępne (0-2 pkt) Na przykład: a) Julian Tuwim - poeta dwudziestolecia międzywojennego, grupa poetycka Skamander,Serwis humanistyczny zawierający wiele materiałów nt. analizy i interpretacji literatury, gramatyki języka polskiego, matury i olimpiady oraz teksty i konteksty literackie, przeznaczony dla uczniów, studentów i nauczycieli.LITERATURA WSPÓŁCZESNA - WYBÓR TEKSTÓW DO ANALIZY I INTERPRETACJI Temat: Obraz pokolenia Kolumbów. Dokonaj analizy i interpretacji wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Pokolenie i Tadeusza Różewicza Zostawcie nas. Zwróć uwagę na kontekst biograficzny i historyczny. Pokolenie, Krzysztof Kamil Bczyński Wiatr drzewa spienia.Scharakteryzuj postać Tarrou.Uwzględnij jego pochodzenie , sytuację materialną , relacje z ojcem i refleksje dotyczące kary śmierci. Zwróć uwagę na jego stosunek do dżumy i jej ofiar .Na podstawie dwóch wierszy Do Leukonoe i Wybudowałem pomnik, jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do życia oraz do śmierci. Sławę u potomnych zapewniły Horacemu cztery księgi Pieśni, zawiera ponad sto utworów. Zbiór ten świadectwo jego umiejętności twórczych, dzięki niemu dorównał greckim lirykom i wdarł się na poetycki Parnas.Temat 2. Dokonaj analizy i interpretacji podanych utworów Juliana Tuwima. Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza Poezja, określ i przedstaw jego poglądy dotyczące poezji. Zwróć uwagę na związek wiersza Ranyjulek z pierwszym tekstem..
Brak komentarzy.