• szkolnasciaga.pl

Scharakteryzuj język utworu herberta. wskaż formy potoczne

30 czerwca 2024 23:00






Podmiot liryczny nie krępuje się przyznać, że choć od dawna czyta Biblię, nigdy nie zdoła pojąć jej w całości. Okazuje się, że autor stoi w miejscu i ciągle czyta fragment o tym jak to Adam i Ewa zostali wygnani z raju i musieli przejrzeć na oczy. Świadczy to o tym, że Herbert pragnie poznać prawdę o człowieku.jak można scharakteryzować język utworu zbigniewa herberta ? powiedz, które z poniższych odpowiedzi są najbliższe twoim odczuciom. - nie ma w nim szczególnego, - przypomina suchą, beznamiętną relację ze zdarzenia, - każde słowo jest tu przemyślane, - nie ma zbędnego krasomówstwa, - tekst ma podniosły charakter,1 z języka polskiego w roku szkolnym 2011/12 w IV Liceum Ogólnokształcącym w Zielonej Górze Kod szkoły: Q JĘZYK 1. Język utworów Gombrowicza i Witkacego jako wyzwanie wobec tradycji. AnalizującKlasycystyczna forma utworu zostaje tu naruszona żarliwością myśli, odwoływaniem się do uczuć, wiarą w możliwość dokonania wielkich czynów nie tyle na drodze racjonalnego działania, co pod wpływem ognia emocji. Utwór ten należy do najjaskrawiej wieszczych tekstów okresu romantyzmu.Język utworu jest potoczny. Białoszewski nazywa tok narracji „gadaniną" i rzeczywiście jego książka zbliża się raczej do prozy mówionej niż pisanej. Specyficzną cechą tego języka jest chaotyczny, urywany, poszarpany tok wypowiedzi.Język Pamiętnika….

Dwupłaszczyznowość narracji i jej duży subiektywizm, typowy dla tego gatunku, wpływa na styl wypowiedzi.

Pamiętnik… pisany jest językiem potocznym z cechami charakterystycznymi dla opowieści ustnej, spontanicznej, bez zachowania porządku stylistycznego i poprawności językowej.Stosował wulgaryzmy i trywializmy. Tego typu język był w swoim założeniu przeciwstawieniem się modernistycznej poetyckości. Wiersze zawierają wypowiedzi, których tonacja przypomina wypowiedź mówioną. Składnia utworów jest potoczna, wypowiedzi przerywane, występują liczne wykrzykniki oraz ogromna ilość pytań.Gatunek literacki - forma utworu literackiego, podrzędna w stosunku do rodzaju literackiego, nadrzędna zaś do odmiany gatunkowej. Próby zdefiniowania gatunku literackiego pojawiały się już w starożytnej Grecji (Platon podzielił sztuki na opisujące rzeczywistość lub naśladujące ją, zaś Arystoteles utworzył w swej Poetyce zasady podziału gatunku literackiego).Język „Chłopów" ostatnidzwonek.pl, Chłopi - opracowanie i streszczenie. Reymont nie bez powodu jest nazywany mistrzem słowa. Nie skupiał się jedynie na treści, dbał również o formę przekazu wiedząc, iż najbardziej autentyczne jest to, co spójne.Mamy formy: z dala oraz spod, z powodu i spośród. Omów funkcje języka Wyróżniamy następujące funkcje języka: - komunikatywna - język daje przede wszystkim możliwość porozumiewania się.

Możemy porozumieć się za pomocą innych środków (gesty, mimika, dym z ogniska itp), ale nad nimi przewagę.

Herberta, analizując wybrane utwory. Scharakteryzuj. analizy zjawiska, scharakteryzuj wykorzystaną formę wypowiedzi i wskaż jej funkcję. Porównaj sposoby ukazania motywu miłości w wierszach. NAUKA O JĘZYKU 1. Określ rolę funkcji perswazyjnej w różnych komunikatach.22. Język miłości i zakochanych w literaturze. Scharakteryzuj środki wyrazu zastosowane w utworach z różnych epok. Porównaj ich style. Język potoczny w literaturze. Analizując celowo zgromadzony materiał, scharakteryzuj funkcje, jakie pełni w nim ten rodzaj języka. Uwzględnij przykłady pochodzące z XIX i XX wieku. 24.Styl i język powieści. Styl i język powieści jest oryginalny i pełen zaskakujących semantycznie wyrazów (semantyka - dział językoznawstwa zajmujący się znaczeniem słów). Mamy wrażenie, że pisarz cały czas bawi się językiem, bo mamy do czynienia przez cały tok powieści ze swoistą grą słów.Zespół Szkół Samochodowych w Szczecinie. Technikum Samochodowe, Branżowa Szkoła I stopnia nr 9 71-244 Szczecin, ul. Klonowica 14 tel. (91) 439-06-01Brainly to platforma social learningowa, dzięki której otrzymasz pomoc w zadaniu domowym. Dołącz do nas i ucz się w grupie.1 Q Lista tematów do części ustnej na egzamin maturalny z języka polskiego w roku szkolnym 2015/2016 w Zespole Szkół Akademickich- IV Liceum Ogólnokształcącym w Zielonej Górze - dla zdających egzamin w starej formule.

JĘZYK 1.

Słowa współczesnych piosenek. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj ich styl i określ jego funkcję Język w Internecie.12. Scharakteryzuj język ekonomistów jako jedną z odmian środowiskowych polszczyzny. Ułóż mini-słowniczek ekonomiczny. Funkcje metafory w języku poetyckim i potocznym. Omów zagadnienie na wybranych przykładach. Rola neologizmów w tworzeniu literackiego obrazu świata. Omów zagadnienie na wybranych przykładach. 15.Scharakteryzuj język wybranego bohatera utworów Henryka Sienkiewicza. Językowe sposoby kreowania wizji świata w reklamie telewizyjnej. Przedstaw je na podstawie analizy wybranych przykładów. Wpływ rozwoju techniki na formę współczesnego języka potocznego. Omów problem na podstawie wybranych przykładów.Stylizacja- świadome nadanie wypowiedzi za pomocą odpowiednio dobranych środków językowych - cech charakterystycznych dla stylu innego niż ten, który jest właściwy samemu autorowi.Stylizacja polega więc na naśladowaniu pewnego wzorca, którym może być język określonej epoki historycznej, środowiska społecznego pisarza lub konkrety utworu.Omów na wybranych przykładach obecność mowy potocznej jako tworzywa literackiego. Przedstaw wpływ stylu wybranych epok na kształt językowy tytułów dzieł literackich. Analizując język swego środowiska, wskaż obecność w nim cech gwary uczniowskiej.

Karykatura jako sposób mówienia o rzeczywistości.Porównaj język XVII wieku w ,,Pamiętnikach ''Jana.

Język prasy młodzieżowej. Na podstawie tekstów z wybranych czasopism młodzieżowych, zanalizuj cechy pokoleniowej odmiany języka. Scharakteryzuj styl artystyczny wybranej epoki, dokonując analizy środkówAutor nie wysila się na literackie ubarwianie obrazu powstania. Może w obawie przed mimowolną heroizacją, może przede wszys­tkim w trosce o wrażenie autentyzmu relacji oddaje charakter czasu powstania w bezpośrednim, potocznym, szorstkim języku (por. rozdział pt. Język).21.Język potoczny jako źródło literatury współczesnej- przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach. 22.Język sprawozdawców sportowych. Scharakteryzuj go, odwołując się do wybranych relacji z zawodów sportowych. 23.Cechy języka wybranej subkultury. Przedstaw zagadnienie w oparciu o zebrany materiał językowy.Mamy formy: z dala oraz spod, z powodu i spośród. Omów funkcje języka Wyróżniamy następujące funkcje języka: - komunikatywna - język daje przede wszystkim możliwość porozumiewania się. Możemy porozumieć się za pomocą innych środków (gesty, mimika, dym z ogniska itp), ale nad nimi przewagę ma język, ponieważ za jego .Scharakteryzuj język wybranego kabaretu (słownictwo, frazeologia, składnia, środki stylistyczne) oraz źródła komizmu. Przedstaw zjawisko stylizacji językowej i określ, jakim celom służy jego zastosowanie w utworach literackich. Profesjonalny język używany w budownictwie w wersji oficjalnej (pisanej) i w mowie.169. Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter. Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Analiza celowo dobranych utworów. 171.Epistolografia dawna i współczesna. Omów tematykę i formę listów, analizując wybrane utwory z dwóch epok. Motyw vanitas w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw, analizując wybrane utwory z różnych epok. Biografia jako klucz do odczytania twórczości (np. Kafki, Bułhakowa i in.).Omów, analizując wybrane utwory.Scharakteryzuj bohaterów utworu Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Wskaż części utworu nawiązujące do motywu tańca śmierci. Wskaż w tekście Rozmowa .elementy satyry społecznej.Scharakteryzuj język wyznań miłosnych, analizując celowo dobrane teksty literackie i/lub filmowe. Porównując język piosenek młodych twórców z lat 60. i 90., wskaż zmiany, jakie zaszły w slangu młodzieżowym w ciągu 30 lat. Analizując celowo dobrany materiał literacki, wyjaśnij źródło tego zjawiska.Małe formy poetyckie ( epigramat, fraszka, bajka, anakreontyk ) w literaturze dawnej. Wskaż jego cechy, omów funkcje w języku wybranych utworów literackich. Scharakteryzuj język i styl wybranej epoki literackiej na przykładach dwóch reprezentatywnych dla niej pisarzy..


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz